Balet Opery Krakowskiej tańczy do muzyki jazzowej!

W ramach 21. Letniego Festiwalu, zapraszamy Państwa na przedstawienie baletowe „Dwie Historie - jeden Taniec” (18 i 19 czerwca, godz. 18.30), w którym tancerzom towarzyszą na instrumentach twórcy muzyki tego spektaklu - Piotr Orzechowski (głośny Pianohooligan) w pierwszej części i Krzysztof Ścierański (najlepsza gitara basowa w Polsce) w drugiej.

Narrację muzyczną pierwszej części spektaklu stanowią w głównej mierze autorskie kompozycje Piotra Orzechowskiego i pochodzą one z albumów „15 Studies for the Oberek” oraz „Bukoliki”. - „Dwie Historie - jeden Taniec” to zderzenie świata baletu nie tylko z jazzem w tradycyjnym słowa tego znaczeniu, ale ze współczesną muzyką improwizowaną - mówi Piotr Orzechowski. - Muzyka, którą napisałem do przedstawienia, jest wynikiem moich fascynacji muzycznych - zdradza Krzysztof Ścierański. - Podczas spektaklu dostrzegamy synergię dwóch żywiołów - muzyki i tańca, które  wspaniale się uzupełniają - dodaje. 

„Dwie Historie - jeden Taniec” to spektakl fizykalny, w którym muzyka stanowi inspirację dla obrazu. - Każda z 11 scen jest zarysem pewnej historii, pewnego uczucia. Podczas koncertów jazzmani są przyzwyczajeni do improwizowania, jednak w spektaklu baletowym muzyka musi być przewidywalna. To ogromne wyzwanie zarówno dla tancerzy, jak i muzyków - mówi Jacek Tyski, choreograf przedstawienia.

Spektakl „Dwie Historie - jeden Taniec” zainauguruje 22. Letni Festiwal Jazzowy w Piwnicy pod Baranami. - To znakomita kontynuacja wieloletniej współpracy między Operą a Cracovia Music Agency, organizatorem Letniego Festiwalu Jazzowego. Już w  2003 roku przedstawienie  baletowe Opery pt. „Światy Równoległe” z muzyką Jarka Śmietany graną na żywo odbyło się w ramach Letniego Festiwalu Jazzowego. Niezapomnianym, historycznym wydarzeniem był też występ w 2010 roku na krakowskiej scenie w ramach 15. edycji Festiwalu Jazzowego - Bobby’ego McFerrina z NDR Big Band grających muzykę Fryderyka Chopina podczas Roku Chopinowskiego. W ostatnich latach inni giganci światowego jazzu - Al Jarreau oraz Nicholas Payton wystąpili w Operze Krakowskiej na koncertach organizowanych przez Cracovia Music Agency. Również w ramach  tegorocznej edycji Letniego Festiwalu Jazzowego - 11 lipca usłyszymy kolejne wielkie gwiazdy jazzu - Branford Marsalis Quartet z Kurtem Ellingiem. Cieszymy się bardzo na dwa wspomniane spektakle baletowe (18 i 19.06), inaugurujące tegoroczny Festiwal Jazzowy, których głównymi bohaterami – obok Baletu Opery Krakowskiej - będą wybitni jazzmani Krzysztof Ścierański i Piotr Orzechowski od lat goszczący na Festiwalu Jazzowym - mówi Witold Wnuk, dyrektor Cracovia Music Agency.

Bilety w cenie 80 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru.

Rezerwacja:  tel. 12 296 62 62 (63)
Kasa Opery: tel. 12 296 62 60 (61)


Fragmenty recenzji:

W spektaklu najciekawszy wydaje się pomysł (z inspiracji dyrektora Bogusława Nowaka) na wykorzystanie wykonywanej na żywo muzyki improwizowanej, autorstwa pianisty Piotra Orzechowskiego i gitarzysty Krzysztofa Ścierańskiego. To zresztą wpisuje się szerzej w aktualne zjawisko polegające na coraz częstszym wkraczaniu jazzu w filharmoniczne i operowe progi. Przestaje on być traktowany w tych miejscach po macoszemu, stając się częścią głównego nurtu. (...) Ciekawym rozwiązaniem jest też rezygnacja z tradycyjnej sceny pudełkowej i wprowadzenie widowni na proscenium i w kulisy.
Mateusz Borkowski, „Dziennik Polski”, 31.10.2016

Do Opery Krakowskiej zawitał jazz w możliwie najlepszym wykonaniu. (...) Było co oglądać i czego słuchać. (...) Publiczność siadła na scenie, niemal obok tancerzy i muzyków. Mogła ich obserwować z bliska, śledzić ich emocje, wysiłek, radość... Bo wiele w tym spektaklu było radości, nie tylko tej zaplanowanej przez choreografa i wyrażonej gestem, ale także tej, która rodzi się spontanicznie w spotkaniu tancerza z muzyką, która go „niesie”, uskrzydla, porywa... A takich chwil było w sobotę wiele. Myślę, że ten spektakl będzie mieć powodzenie. Jest artystycznie piękny, dopracowany i zarazem jest głęboko ludzki.
Anna Woźniakowska, portal Polska Muza, 31.10.2016

(...) Całemu Zespołowi należą się wielkie brawa. Tym większe, że każdy ich ruch i gest był pod bacznym »obstrzałem« publiczności, umieszczonej wyjątkowo na scenie, w bliskiej odległości od miejsca akcji. (…) Zderzenie takich dwóch muzycznych światów, zatańczonych na dwa skrajnie emocjonalne sposoby było ciekawym pomysłem, dzięki któremu realizatorom udało się zbudować tajemnicę i chłód w akcie pierwszym, rozproszone energią i ciepłem części drugiej. To dobry pomysł, zwłaszcza, że zamysłem było pokazanie tych samych uczuć i sytuacji na dwa różne sposoby.
Anna Kańska Małachowska, portal naScenie.info, 30.10.2016


21. Letni Festiwal Opery Krakowskiej - „Teatr Opery” jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.