Po konferencji prasowej 5.09

5 września br. na Antresoli Opery Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa, której tematami były: spektakl „Napój miłosny” G. Donizettiego na rynku w Lanckoronie (9.09), inauguracja nowego sezonu artystycznego – koncert „Na dwa głosy” (17.09) oraz 25-lecie pracy zawodowej Michała Znanieckiego (29.09 – 10.10). 

Na temat spektaklu „Napój miłosny” wypowiedzieli się: Bogusław Nowak - Dyrektor Opery Krakowskiej, Monika Wiejaczka - Zastępca Dyrektora Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Leszek Mikos - Prezes Stowarzyszenia Terra Artis Lanckorona, Tadeusz Łopata – Wójt Gminy Lanckorona, Bronisław Maj – poeta, tłumacz i krytyk literacki, który m.in. wystąpi w spektaklu oraz Iwona Socha – solistka Opery Krakowskiej, którą usłyszymy w partii Adiny. 

Bogusław Nowak
Lanckorona to jedno z najpiękniejszych miejsc na mapie Małopolski. Wielu z nas lubi i chętnie ją odwiedza. Wydaje się, że treść i przesłanie „Napoju miłosnego” G. Donizettiego bardzo pasuje do lanckorońskiego pejzażu. Cieszy mnie, że projekt ten spotkał się z dużą życzliwością Marszałka Województwa Małopolskiego i Wójta Lanckorony, którzy wyszli nam naprzeciw. Ogromne podziękowania dla Leszka Mikosa, sympatyka i znawcy opery, który zainspirował nas, by taki projekt zrealizować. 

Monika Wiejaczka
Zarząd Województwa od dłuższego czasu stara się, by to, co dzieje się w Krakowie promieniowało w region, by następowało obopólne inspirowanie się i dialog między Krakowem i regionem. To dla nas bardzo ważne, by tworzyć jak największą przestrzeń twórczej ekspresji i znosić granice. Cieszę się, że wspólnie realizujemy taki projekt, i jestem przekonana, że razem spędzimy wspaniały czas. 

Leszek Mikos
Historia przedsięwzięcia, jakim jest „Napój miłosny” w Lanckoronie, sięga kilku lat. W 2006 roku widziałem w Wiedniu tę operę i pomyślałem, że powinna zostać wystawiona właśnie w Lanckoronie. Sprawa dojrzewała, pojawiały się kolejne inspiracje m.in. osoba Kazimierza Wiśniaka, który stworzył dla nas wizję plastyczną. Jest on wybitnym scenografem i artystą bardzo mocno związanym i wpisanym w przestrzeń Lanckorony. Pomyślałem też, że dobrze będzie, jeśli „Napój miłosny” opowiemy żywym słowem, dlatego zwróciłem się do Bronisława Maja, który przetłumaczył libretto do tej opery oraz wystąpi w spektaklu. Cieszę się, że 10 lat temu, kiedy zakładaliśmy Stowarzyszenie Terra Artis Lanckorona wspólnie z Operą Krakowską zrealizowaliśmy koncert. Ta współpraca jest nadal żywa, czego dowodem jest kolejne wspólne przedsięwzięcie. 

Tadeusz Łopata 
Z otwartymi rękami przyjmuję Operę Krakowską w Lanckoronie. Nie mieliśmy u nas jeszcze tak dużego i znamienitego wydarzenia. To przedsięwzięcie jest wielkim wyzwaniem, na które od razu przystałem, tak samo, jak Pan Marszałek. Z pewnością będzie pięknie. Wszystkich widzów zapraszamy wcześniej, rynek w Lanckoronie będzie żył, będą otwarte wszystkie punkty gastronomiczne. Zachęcamy, by odwiedzić Lanckoronę, pospacerować, odpocząć, a później wspólnie obejrzeć spektakl. 

Iwona Socha 
Cieszę się bardzo, że wystąpię w „Napoju miłosnym” w Lanckoronie. To dla mnie ogromny zaszczyt, że po raz kolejny stanę na wspólnej scenie obok znakomitych artystów Opery Krakowskiej m.in: Andrzeja Lamperta, Moniki Korybalskiej, Michała Kutnika, Przemysława Firka. Mamy nadzieję, że pogoda tego dnia dopisze. Serdecznie zapraszam. 

Bronisław Maj
Prapremiera „Napoju miłosnego” miała miejsce w 1831 roku. Podczas tego wydarzenia tekst się zawieruszył, a didaskalia zostały sfałszowane. Gdyby Państwo do nich dotarli, tak jak ja to zrobiłem, to przekonają się Państwo, że akcja „Napoju miłosnego” tak naprawdę została osadzona w Lanckoronie. 

 

17 września nastąpi inauguracja 64. sezonu artystycznego Opery Krakowskiej. Na scenie teatru przy Lubicz 48 odbędzie się koncert „Na dwa głosy”, o którym opowiedzieli: Dyrektor Bogusław Nowak, Renata Żełobowska-Orzechowska – córka Janusza Żełobowskiego oraz Sybilla Borowicka – synowa Iwony Borowickiej. 

Bogusław Nowak
Koncert „Na dwa głosy” ma dla mnie szczególne znaczenie, poświęcony będzie wybitnym śpiewakom związanym z naszą sceną – Iwonie Borowickiej i Januszowi Żełobowskiemu. Oboje byli najznakomitszymi postaciami krakowskiej Operetki. Na naszej scenie zaśpiewa dziesięciu solistów, prezentujących dziesięć najpiękniejszych duetów operetkowych, które pamiętamy z wykonań nieżyjących już śpiewaków. Zachęcamy widzów, by przynieśli na koncert po jednej róży. Kwiaty w ich imieniu zostaną złożone na grobach artystów. 

Renata Żełobowska-Orzechowska
Jestem ogromnie wdzięczna Operze Krakowskiej za tę fantastyczną inicjatywę. Janusz Żełobowski wraz z Iwoną Borowicką pozostają w sercach wielu mieszkańców Krakowa, którzy nadal wspominają czasy świetności krakowskiej Operetki. Artyści ci przez lata razem występowali i dzielili scenę, teraz spotkają się znowu na afiszu Opery Krakowskiej. 

Sybilla Borowicka
Również bardzo się cieszę, że w Operze Krakowskiej nadal trwa pamięć o Iwonie Borowickiej i Januszu Żełobowskim. Teraz podczas koncertu usłyszymy nie tylko duety, które wykonywali, ale będziemy mogli zobaczyć także fragmenty archiwalnych nagrań z ich koncertów. Cieszę się, że Kraków pamięta. 

 

Ostatnim punktem konferencji były wydarzenia w ramach „25-lecia pracy zawodowej Michała Znanieckiego”, o których oprócz Dyrektora Bogusława Nowaka opowiedziała Magdalena Sowińska - Wiceprezes Fundacji Jutropera. 

Bogusław Nowak
Michał Znaniecki jest przyjacielem naszej sceny. 25 lat temu zadebiutował jako reżyser, a na krakowskiej scenie zrealizował wiele ważnych w swoim dorobku spektakli. Pomiędzy 29 września, a 10 października, nie tylko w Krakowie, ale też w Chorzowie i Bytomiu, spotkamy się z twórczością Michała Znanieckiego, a na krakowskiej scenie pokażemy zarówno spektakl premierowy – „Szukając Leara: Verdi”, jak też wznowimy „Eugeniusza Oniegina” i niedawną premierę „Opowieści Hoffmanna”. 

Magdalena Sowińska
W imieniu Michała Znanieckiego dziękuję Operze Krakowskiej za organizację obchodów tej rocznicy, to dla niego bardzo ważne, że właśnie tutaj będziemy wspólnie świętować. Ważnym wydarzeniem w tym czasie będzie premiera spektaklu „Szukając Leara: Verdi”. Przedstawienie łączy ze sobą różne światy społeczne i artystyczne oraz porusza temat wykluczenia. W ramach tego projektu najlepsi artyści występują obok osób w jakiś sposób wykluczonych ze świata kultury i sztuki. Tym razem w Krakowie, obok takich postaci jak Wojciech Malajkat czy prof. Jerzy Artysz wystąpią podopieczni krakowskich domów opieki społecznej. Przez takie działanie chcemy pokazać, że opera i teatr jest światem otwartym na doświadczenia i emocje innych osób, które czasami mają do tego świata utrudniony dostęp lub są z niego wykluczone.