DZIADEK DO ORZECHÓW

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o „Dziadku do Orzechów i Królu Myszy” napisał w 1816 r. niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego „Śpiącej królewny”, także w układzie sławnego choreografa. Premiera „Dziadka” odbyła się w 1892 r.

Piękna, efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów baletu. Twórcą naszego przedstawienia jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, od 30 lat związany z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako tancerz, dyrektor baletu i autor przedstawień. Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie szyją około dwustu bajecznych  kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją. Tańczy Balet Opery Krakowskiej. Przedstawienie adresowane jest zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.

KOPCIUSZEK

Baletowa wersja znanej baśni o Kopciuszku, dwóch złośliwych siostrach i okrutnej macosze. Jej twórcą jest wybitny choreograf pochodzący z Mediolanu Giorgio Madia. Solista Baletu Béjarta i San Francisco Ballet dziś tworzy własne przedstawienia na scenach muzycznych Wiednia i Berlina. Kopciuszek w jego interpretacji został wzbogacony o nowe znaczenia przy zachowaniu uniwersalnego sensu przypowieści. Łączy w sobie subtelny liryzm z ironią i poczuciem humoru, wyróżnia się oryginalnym językiem choreografii, zaskakuje widowiskowością. Warstwę muzyczną spektaklu stanowią fragmenty utworów operowych i kameralnych G. Rossiniego. To wzruszające i pełne humoru przedstawienie adresowane jest zarówno dla młodych jak i dorosłych widzów. Spektakl adresowany jest do widzów od 12 lat.

OPERA B/O

Spektakl edukacyjny, w którym orkiestra i soliści Opery Krakowskiej prezentują fragmenty największych dzieł operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Celem przedstawienia jest pokazanie młodym widzom, w jaki sposób powstaje spektakl teatralny, a także przybliżenie nazwisk i najwybitniejszych twórców i odtwórców tych dzieł poprzez anegdotę i próbę zdefiniowania gatunków teatru muzycznego. W spektaklu zobaczymy m.in. fragmenty „Strasznego dworu”, „Carmen”, „Madamy Butterfly”, „Wesołej wdówki” i "Don Giovanniego”.

MUZYKA I MAGIA

„Muzyka i Magia” to spektakl rodzinny, z którego każde pokolenie wyniesie coś dla siebie. Dzieci młodsze odnajdą tu motywy z trzech znanych baśni: „Kopciuszka”, „Czerwonego Kapturka” i „Królewny Śnieżki”, podane w zabawnej rozrywkowej formie. Dzieci starsze będą śledzić sensacyjne motywy tajemniczej wyprawy Profesora Badacza do nieznanej krainy, podane w stylu „fantasy” i podziwiać magiczne sztuki Czarodzieja Muzomagiusa. Młodzież dostrzeże różnorodność warstwy muzycznej i elementy humoru zawarte w zabawnej, komiksowej akcji. Natomiast widzowie dorośli towarzyszący młodym widzom, odnajdą w przedstawieniu aluzje do „Burzy” Williama Szekspira oraz liczne preteksty do rozmowy z młodzieżą na temat potęgi muzyki, która  uruchamia nieskończone przestrzenie wyobraźni, a także na temat powracającego zawsze w baśniach motywu walki sprzecznych żywiołów: muzyki i hałasu, piękna i brzydoty, dobra i zła.