Cabaret lunaire

Terminy

Cabaret lunaire

Kompozytor: Arnold Schönberg

Trio smyczkowe op. 45
Brettl-Lieder w tłumaczeniu Rafała Dziwisza
Pierrot lunaire

Premiera w Operze Krakowskiej: 23 lutego 2013

Realizatorzy:

Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Kierownictwo muzyczne: Paweł Szczepański
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Choreografia: Dominika Knapik   
Asystentka reżysera, inspicjent: Magdalena Wąsowska

Obsada:

PIERROT | Agata Zubel
ONA | Karolina Wieczorek
ON | Krzysztof Kozarek

Tancerze
Marta Mietelska, Dorota Wacek, Magdalena Wołoch, Bernadetta Zwierowska, Aleksander Kopański, Karol Miękina, Michał Woźnica

Zespół Kameralny Orkiestry Opery Krakowskiej 

Olha Tsymbalyuk – fortepian 
Wiesław Suruło – flet, piccolo 
Dezyderiusz Boroni – klarnet, klarnet basowy 
Paweł Wójtowicz – skrzypce 
Oleksandra Mychajlenko – altówka 
Maciej Kozendra – wiolonczela 
Marek Domagalski – trąbka 
Żaneta Seweryn – werbel

Brak informacji o datach

Spektakl, na który składają się utwory Arnolda Schönberga. Pierwszy to legendarny „Pierrot lunaire” („Księżycowy Pierrot”) , który powstał przed stu laty, w 1912 r. i wpłynął wydatnie na rozwój muzyki XX w. Jest, jak nazwał go Strawiński, instrumentalnym majstersztykiem. W warstwie słownej stanowi formę recytacji, regulowanej zapisem nutowym. Toteż do dziś każde wykonanie tego „dzieła na głos recytujący”, wymuszającego na wykonawcy dyscyplinę przy dużych jednak możliwościach interpretacyjnych, budzi zrozumiałe emocje. Przeciwieństwem klimatów „Księżycowego Pierrota”, alegorycznej przypowieści o artyście i sztuce, są piosenki „Brettl-Lieder”, powstałe w berlińskim kabarecie, gdzie kompozytor pracował zarabiając na życie. Zderzenie tych utworów - egzystencjalnego i nostalgicznego „Pierrota” z radosną, pełną humoru piosenką kabaretową w jedną całość stwarza nową opowieść. Łączy ona przeciwstawne postawy wobec życia, afirmującą z kontemplacyjną, dając obraz ludzkiej natury w przeżywaniu bólu i radości istnienia. Widowisko uruchamia żywioł teatru z jego różnorodnymi atrybutami – scenografią, zabawą kostiumem, rekwizytami, udziałem baletu. W roli Pierrota występuje fenomenalna Agata Zubel, śpiewaczka i kompozytorka, twórczyni performensów, zawierających elementy muzyki i teatru, wykonawczyni, potrafiąca uwiarygodnić najbardziej skomplikowaną współczesną partyturę.

Artykuły:

Fragmenty recenzji

"Agata Zubel nie tylko doskonale wiedziała, o czym śpiewa po niemiecku, lecz także oddawała każdy niuans, prezentując nienaganną dykcję i perfekcyjną intonację. Jako smutny, a jednocześnie demoniczny Pierrot dała pokaz wysokiej próby aktorstwa."
Mateusz Borkowski „Gazeta Wyborcza”, 25.02.2013

"Jedną z najmocniejszych stron krakowskiego spektaklu i w ogóle inscenizacji Nurkowskiego jest teatralność, spójna wizja sceniczna. „Cabaret lunaire” buduje opowieść o jasnych i demonicznych stronach życia artysty, dla którego ukojeniem jest ostatecznie powrót do niewinności dzieciństwa. Teatr łączy się, i to nie tylko za sprawą Zubel, z doskonałym wykonaniem muzycznym..."
Monika Partyk „Ruch Muzyczny” nr 7/3/2013

"Pierwsza część spektaklu Nurkowskiego to tylko efektowna, kolorowa rewia, ale druga - ta piekielna - staje się piękną alegorią tego, co niedopuszczone i wyparte, jest symbolem ciemnej masy artystycznych, ale przede wszystkim dogłębnie ludzkich doświadczeń. I - dość niespodziewanie - to właśnie z tej części dowiadujemy się, że miłość jednak istnieje. Tak mrok wygrywa z błazenadą."
Alicja Müller „Teatralia” Nr 50/13.03.13