Ariadna na Naxos
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 50 min

Ariadna na Naxos

Richard Strauss
O spektaklu

Efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale... Do niezwykłości tych sprowokował twórców spektaklu fantastyczny pomysł libretta Hugona von Hofmannsthala, polegający na połączeniu sztuki wysokiej, opery seria z żywiołem buffa. A wszystko to wprzęgnięte w opowieść na temat miłości, tej idealnej, romantycznej i tej bardziej ziemskiej, zmysłowej. Tak powstało dzieło intrygujące, pełne polotu i fantazji, z muzyką, o której pisano w zachwycie. Ariadna, po premierze swej ostatecznej wersji z 1916 r. weszła na stałe do repertuaru światowego i do dziś ma się dobrze.

Baron cygański
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 30 min

Baron cygański

Johann Strauss
O spektaklu

Po latach nieobecności do majątku powraca młody dziedzic Sandor. Cyganka wróży mu bogactwo i rychły ślub. Jego sąsiad, zachłanny prostak Żupan, chce wydać za niego swoją córkę, Arsenę. Sandorowi podoba się dziewczyna, ale ona kocha innego. Toteż stawia przed kandydatem na męża trudny do spełnienia warunek: poślubi go, gdy zdobędzie on tytuł barona. Sandor nie zniechęca się, zamierza starać się o tytuł u cesarza, ale zanim na niego zasłuży, trafia do obozu Cyganów, gdzie spotyka piękną Saffi..

Carmen
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz. 20 min

Carmen

Georges Bizet
O spektaklu

"Żadna z oper nie może poszczycić się taką sławą. Od ponad 100 lat jest archetypem gatunku" (P. Kamiński). Historia miłosna, w której zderza sie nie ujarzmione, uwodzicielskie kobiece piękno z męskim pożądaniem i namiętnością zmierzająca ku zatraceniu. Doskonała muzyka, feeryczna i mroczna zarazem, przepowiadająca śmierć od pierwszego aktu. Połączenie uniwersalnej prawdy o losie i przeznaczeniu z żywiołowością materii muzycznej sprawiają, że „Carmen” odbierana jest wciąż jako dzieło aktualne i porywa kolejne pokolenia miłośników opery.

Cyganeria
najbliższy spektakl
01.12.2017, godz: 18:30
2 godz. 50 min

Cyganeria

Giacomo Puccini
O spektaklu

„... świeżość, młodość, namiętność, wesołość, łzy wylane w milczeniu, miłość, która daje radość i każe cierpieć.” – pisał Puccini o temacie idealnym dla opery, który znalazł w powieści Murgera „Sceny z życia cyganerii”, bliskiej mu przez doświadczenia kilku własnych studencko-artystycznych lat w mediolańskim konserwatorium. 

Diabły z Loudun
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 30 min

Diabły z Loudun

Krzysztof Penderecki
O spektaklu

Diabły z Loudun to fascynująca opowieść o opętaniu, o szaleństwie fanatyzmu, o ambicjach politycznych i erotycznych namiętnościach z jednej strony, z drugiej - o woli niezależności i odmowie wejścia w system, który zniewala, o heroizmie, broniącym prawdy i najwyższych wartości człowieczeństwa. Nic dziwnego, że dzieło porywa siłą wyrazu i gorączką emocji „rozpięte między liturgicznym obrzędem, misterium, oratorium, dramatem muzycznym a współczesnym teatrem ekspresjonistycznym.” (Daniel Cichy)

Don Pasquale
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 40 min

Don Pasquale

Gaetano Donizetti
O spektaklu

Opera komiczna w trzech aktach jest prawdziwym klejnotem wdzięku, melodyjności i beztroskiego humoru. Wystawiona po raz pierwszy w Paryżu w 1843 odniosła oszałamiający sukces i szybko podbiła świat. Donizetti skomponował ją w rekordowym tempie, bo zaledwie w ciągu 11 dni. 

Dwie historie - jeden Taniec
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 40 min

Nieczęsto się zdarza aby na scenie inspiracją dla choreografa była muzyka jazzowa. Jeszcze rzadziej, by balet tańczył do dźwięków gitary basowej. A tak właśnie jest w tym przedstawieniu. Jeśli dodać, że tancerzom towarzyszą na instrumentach twórcy tej muzyki w osobach Piotra Orzechowskiego (głośnego Pianohooligana) w pierwszej części i Krzysztofa Ścierańskiego (najlepsza gitara basowa w Polsce) w drugiej, to spodziewać się możemy zdarzenia intrygującego i wyjątkowego.

Choreografię do spektaklu stworzył Jacek Tyski, znany ze swych prac dla Polskiego Baletu Narodowego, gdzie do tej pory tańczy także jako solista. Dwie odmienne w stylach narracje muzyczne obu kompozytorów spiął klamrą tańca na ten sam temat, według tego samego scenariusza, tego samego „przebiegu wypadków” emocjonalnych. Jakie obrazy wykreował? Jaki efekt zyskuje wzajemna inspiracja artystów ciała w ruchu i artystów instrumentów?

Dziadek do orzechów
najbliższy spektakl
15.12.2017, godz: 17:30
1 godz. 50 min

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o „Dziadku do Orzechów i Królu Myszy” napisał w 1816 r. niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego „Śpiącej królewny”, także w układzie sławnego choreografa. Premiera „Dziadka” odbyła się w 1892 r.

Emocje 2017
najbliższy spektakl
25.11.2017, godz: 18:30
2 godz.

Spektakl baletowy „Emocje” powraca na  scenę Opery Krakowskiej w nowej odsłonie. „Emocje 2017” przygotowali: Violetta Suska, autorka  blisko 100 choreografii do spektakli baletowych, musicali, oper i koncertów oraz Eduard Bablidze, tancerz i choreograf gruzińskiego pochodzenia, od lat związany z Polską. Był pierwszym solistą  Narodowego Teatru Opery i Baletu w Tbilisi, potem solistą w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bałtyckiej, współpracował z Polskim Baletem Narodowym jako tancerz i choreograf.

„Emocje 2017” to dalszy ciąg wypowiedzi w formie baletowej na temat relacji z innymi ludźmi i związanych z nimi uczuć, wypełniających nasze życie. Tańczy Balet Opery Krakowskiej.

Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017. 

Eugeniusz Oniegin
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz.

Eugeniusz Oniegin

Piotr Czajkowski
O spektaklu

Tę romantyczną operę, opartą na poemacie Puszkina o tym samym tytule nazwał Czajkowski "scenami lirycznymi", podkreślając poetyckość działa. Tym tropem podążają twórcy inscenizacji. Nie eksponując realistycznych szczegółów tworzą poetycko-liryczną opowieść o straconych złudzeniach, o czasie, który wprawdzie leczy rany, ale też oddala od uniesień młodości, ogołaca z marzeń i unicestwia pragnienia wszystkich uczestników tej historii. Metaforyczne obrazy, oparte na motywie topniejącego lodu zdają się dopełnić przejmującą muzykę, wibrującą namiętnościami, wyrażającą tęsknotę, smutek i żal.

Hrabina Marica
najbliższy spektakl
25.01.2018, godz: 18:30
3 godz.

Hrabina Marica

Emmerich Kálmán
O spektaklu

„Hrabina Marica”, drugi po „Księżniczce czardasza” sukces węgierskiego kompozytora E. Kalmáná, zapewniła mu trwałe miejsce wśród najwybitniejszych twórców operetkowych XX wieku. Rzecz jest o miłości prawdziwej, wolnej od zależności takich jak majątek, pozycja towarzyska czy hierarchia społeczna, choć o tych okolicznościach najczęściej się tu mówi. Dzieło może się więc podobać, wszak ucieleśnia skryte tęsknoty dużej części ludzkości. Na dodatek Kálmán uwodzi efektownymi melodiami, zabarwionymi węgierskim folklorem i cygańską nutą. Wiele arii i duetów oderwało się od pierwotnego dzieła, zyskało samodzielną popularność jak choćby czardasz Maricy „Gdy cygańska piosnka płacze”, duet Maricy i Żupana „Ach, jedź do Varasdin” czy nieśmiertelna aria Tassila „Graj, Cyganie!”.

Kopciuszek
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 20 min

Baletowa wersja znanej baśni o Kopciuszku, dwóch złośliwych siostrach i okrutnej macosze. Jej twórcą jest wybitny choreograf pochodzący z Mediolanu Giorgio Madia. Solista Baletu Béjarta i San Francisco Ballet dziś tworzy własne przedstawienia na scenach muzycznych Wiednia i Berlina. Kopciuszek w jego interpretacji został wzbogacony o nowe znaczenia przy zachowaniu uniwersalnego sensu przypowieści. Łączy w sobie subtelny liryzm z ironią i poczuciem humoru, wyróżnia się oryginalnym językiem choreografii, zaskakuje widowiskowością. Warstwę muzyczną spektaklu stanowią fragmenty utworów operowych i kameralnych G. Rossiniego. To wzruszające i pełne humoru przedstawienie adresowane jest zarówno dla młodych jak i dorosłych widzów.

Król Roger
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 50 min

Król Roger

Karol Szymanowski
O spektaklu

Krakowska inscenizacja Michała Znanieckiego zakotwiczona jest we współczesności, by skupić się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru opery Szymanowskiego. Roger to postać, która przechodzi transformacje emocjonalne i mentalne. Poszukując swojego ja, własnej tożsamości ludzkiej i seksualnej, zadaje fundamentalne pytania egzystencjalne. Mężczyzna, głowa rodziny, ojciec, mąż. Pozorny spokój, ład i harmonia zostają zburzone.  Spektakl opowiada o efekcie motyla, który prowokuje Pasterz. Zmusza do introspekcji i wyborów, które powodują nieodwracalne zmiany, a wręcz katastrofy. Spokój rodziny, praw i schematów eksploduje odkrywając ukryte instynkty, popędy, marzenia zarówno Rogera jak i Roksany. Czy ten hedonizm i podążanie za nieznanym doprowadzi ich do satysfakcji, czy tylko do wiecznego szukania sensu bycia? Szymanowski i Iwaszkiewicz stawiają wiele pytań i tez, ale nie dają ostatecznych odpowiedzi. Świat zewnętrzny się zawali i  nie ma już powrotu do Pałacu Praw: zostaje poszukiwanie szczątków porzuconej stabilizacji, młodości, harmonii. Tylko czy było warto? Na to pytanie bohater znajdzie odpowiedź dopiero w pośmiertnym tunelu do słońca.

Madama Butterfly
najbliższy spektakl
16.02.2018, godz: 18:30
3 godz.

Madama Butterfly

Giacomo Puccini
O spektaklu

Jedna z najpiękniejszych w dziejach opery historia o zawiedzionej miłości. Opowiada o związku gejszy Cio-Cio-San z porucznikiem amerykańskiej marynarki. Ich małżeństwo nigdy nie było poważnie traktowane przez Amerykanina, za to Cio-Cio-San pozostała, niczym Penelopa, wierna ukochanemu. Długie oczekiwanie na jego powrót, rozbudzone nadzieje w zderzeniu z okrutną prawdą kończą się dla bohaterki tragicznie. Krakowską realizację przygotowali: Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia i ruch sceniczny).

Miłość do trzech pomarańczy
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 10 min

Następca tronu, syn Króla Treflowego cierpi na melancholię. Uleczyć go może tylko śmiech. Mimo dworskich intryg, walk o władzę i wpływy Książę uwalnia się od choroby i rusza w podróż, by odnaleźć miłość, zaklętą w pomarańczy. Prokofiew, opierając swoją operę na bajce Carla Gozziego pokazał świat magii i czarów z dużą dozą dystansu. Stworzył utwór wielowarstwowy, balansujący między surrealistyczną farsą, groteskowym humorem i parodią. Żywą akcję zespolił  z misterną tkanką orkiestrową wykazując wyjątkową inwencję i własny, niepowtarzalny styl.

Michał Znaniecki umieszcza akcję w moskiewskim domu dla seniorów. Ponieważ psuje się telewizor, lekarze postanawiają zainscenizować bajkę „Miłość do trzech pomarańczy”. Urokliwie absurdalna opowieść zmienia się w pełną metafor satyrę polityczną.

Muzyka i magia
najbliższy spektakl
05.12.2017, godz: 11:00
1 godz. 20 min

Muzyka i magia

Andrzej Zarycki
O spektaklu

Fantastyczna podróż w magiczną krainę muzyki i baśni oczaruje dzieci niezwykłością zdarzeń. Bo jak mówi jedna z piosenek spektaklu - "Jest wiele teatrów na świecie bardziej i mniej poważnych, lecz najwspanialszym dla dzieci jest teatr wyobraźni"!

Muzyką namaluj swój świat
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz.

Projekt „Muzyką namaluj swój świat” jest ofertą warsztatów opartych na animacjach i zajęciach muzykoterapeutycznych skierowanych do dzieci niepełnosprawnych. W ten sposób Opera Krakowska pragnie dotrzeć do nowej grupy odbiorców, ukazując muzykę jako wspaniałe narzędzie do rozwoju kreatywności i dobrej zabawy. Spotkania prowadzone są przez inspicjenta naszego teatru oraz muzykoterapeutę Justynę Jarocką-Lejzak.

Napój miłosny
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 30 min

Napój miłosny

Gaetano Donizetti
O spektaklu

Perła włoskiej opery buffa. Jak na utwór komiczny przystało rzecz to o perypetiach miłosnych, tym razem w wiejskim, sielankowym pejzażu. Sercowe przygody bohaterów znajdują szczęśliwe zakończenie tyleż za sprawą wiary w magiczną moc tajemniczego eliksiru co niewzruszonego przekonania, że świat, w którym żyją, podlega odwiecznemu porządkowi, w który wpisuje się także tolerancja dla słabostek i błędów ludzkiej natury. Utwór, chwalony za subtelność scenariusza i wiarygodność psychologiczną postaci ma jeszcze w sobie coś nieuchwytnego, wywołującego melancholię i tęsknotę. Podążając tym tropem twórcy inscenizacji proponują nam podróż sentymentalną i szaloną do czasów odległych choć nie tak dawnych, pamiętanych jeszcze i wspominanych, by przekonać nas, że w każdej epoce i pod każdym niebem dobro i miłość fascynują niezmiennie...

Norma
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz.

Norma

Vincenzo Bellini
O spektaklu

Tytułowa bohaterka to arcykapłanka rozdarta między miłością do mężczyzny, rzymskiego okupanta, a służbą wobec własnej społeczności. W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności, jakie przeżywają bohaterowie. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa, ale też są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. Reżyser podąża za muzyką, znakomicie wyrażającą otchłanie uczuć i siłę charakterów.

Opera B/O
najbliższy spektakl
28.11.2017, godz: 11:00
1 godz. 30 min

O specyfice przedstawień operowych, o tradycji i historii gatunku, o kompozytorach i śpiewakach, o orkiestrze i dyrygencie, o skalach głosu i talencie, o scenie, jej kulisach i widowni – jednym słowem, wszystko, co o operze powinien (choć nie musi) wiedzieć wykształcony nastolatek znajdziecie Państwo w tym spektaklu. A że o operze mówimy bez ograniczeń, przeniesiemy się do mediolańskiej La Scali, gościć będziemy samego W. A. Mozarta, odwiedzimy kuzynostwo opery – wiedeńską operetkę i musical na Brodwayu. Posłuchamy sławnych arii, zobaczymy taniec Śpiącej Królewny, zajrzymy do orkiestronu, garderób i pracowni... Przez tą operową czasoprzestrzeń przeprowadzi nas jej gospodarz, uzupełniając muzyczny wykład bogato ilustrowany pokazami, ćwiczeniami i eksperymentami anegdotą, oczywiście muzyczną. Spektakl adresowany jest do młodzieży w wieku 12-15 lat.

Opowieści Hoffmanna
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz. 45 min

Opowieści Hoffmanna

Jacques Offenbach
O spektaklu

Libretto opery oparte jest na kilku opowiadaniach niemieckiego romantyka, prekursora fantastyki grozy, E.T.A. Hoffmanna, który występuje w niej także jako postać. To on opowiada dzieje swoich miłości do trzech kobiet: Olimpii, Antonii i Giulietty. Każda z miłości jest inna i każda nieosiągalna, ponieważ zawsze jakiś demon zła krzyżuje plany spełnienia. Hoffmannowi pozostaje wierna wyłącznie Muza, tylko ją może kochać, bo taki jest los Poety. Muzyka opery idealnie przylega do warstwy dramaturgicznej, każda z opowieści otrzymała odmienny koloryt, nad całością unosi się aura fantastyki, tak charakterystyczna dla Hoffmannowskiej prozy. „Opowieści” obfitują we wspaniałe muzyczne przeboje a wśród nich niezwykle popularna barkarola, aria lalki Olimpii, pieśń Antonii czy pieśń o karle Kleinzacku.

Orfeusz i Eurydyka
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz.

Orfeusz i Eurydyka

Christoph Willibald Gluck
O spektaklu

Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze...

"Orfeusz i Eurydyka" to trzydziesta spośród 107 oper, pozostawionych przez Christopha Willibalda Gucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora, kapelmistrza na dworze cesarskim w Wiedniu, twórcy odnoszącego również tryumfy w Paryżu i uznawanego za reformatora opery.
Giorgio Madia, z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, autor inscenizacji "Kopciuszka" w Operze Krakowskiej przed kilku laty, przygotował "Orfeusza i Eurydykę" (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla Opery Krakowskiej. Jest to spektakl operowy i baletowy zarazem. Każda z postaci opery ma swój odpowiednik w postaci na planie baletowym.

Podróż zimowa
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 15 min.

Podróż zimowa

Stanisław Barańczak, Franz Schubert
O spektaklu

W 1827 roku Franz Schubert skomponował cykl dwudziestu czterech pieśni pt. Winterreise (Podróż zimowa) do liryków romantycznego poety Wilhelma Műllera. W 1994 roku Stanisław Barańczak zakończył pracę nad własną Podróżą zimową, zbiorem wierszy, idealnie wpisujących się w muzyczną strukturę schubertowskiego dzieła. Tę właśnie wersję tekstu wzięli na warsztat twórcy przedstawienia, proponując inscenizację, pełną różnorodnych napięć, odniesień i znaczeń.

Rachmaninow. Szczedrin... (Tragedia don José)
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz.

Wieczór, składający się z dwóch części. Tematem pierwszej, opartej na II Koncercie Fortepianowym Siergieja Rachmaninowa jest poszukiwanie miłości w jej romantycznych wariantach. W drugiej opowieść o miłości gęstnieje, zamieniając się w dramat zazdrości i pożądania. To suita „Carmen” wg opery G. Bizeta, napisana w 1967 r. przez współczesnego kompozytora rosyjskiego, Rodiona Szczedrina specjalnie dla swojej żony, primabaleriny Teatru Bolszoj, Maji Plisieckiej.

Requiem
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 30 min

Requiem

Giuseppe Verdi
O spektaklu

Utwór napisany w hołdzie Alessandro Manzoniemu, wybitnemu pisarzowi i patriocie włoskiemu, uwielbianemu przez Verdiego. Wystawiony w rok po jego śmierci w Kościele św. Marka w Mediolanie (1874) ze 100-osobowym chórem, 120-osobową orkiestrą, śpiewakami La Scali, pod dyrekcją samego kompozytora. Porównywany kunsztem do „Requiem” Mozarta uważany jest za szczyt, jaki osiągnęła msza żałobna w dziejach muzyki. Stanowi syntezę włoskiego stylu operowego i muzyki religijnej. Przy tym jest requiem na wskroś romantycznym, co wyraża się zróżnicowaniem formy i skrajnymi kontrastami – od modlitewnego skupienia po brzmienie gwałtowne, o dramatycznej ekspresji. Jednocześnie krytycy zwracają uwagę na jego teatralność, polegającą na dążności do „quasi-scenicznego eksponowania własnej spotęgowanej muzyczności” (B. Pociej).

Tannhäuser
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
4 godz.

Tannhäuser

Richard Wagner
O spektaklu

Inscenizacja Laco Adamika odchodzi od romantycznej konwencji utworu i przybliża opowieść naszym czasom. Staje się historią nie tylko o miłości i jej odmianach, ale przede wszystkim o człowieku rozpiętym między kulturą i naturą, sensualnością i duchowością, o dojrzewaniu bohatera w drodze do samego siebie, do istoty swojego człowieczeństwa.

TERESICA - UNA PASIÓN
najbliższy spektakl
22.11.2017, godz: 18:30
2 godz. 30 min

Donna Anna z okazji swoich urodzin wyprosiła u męża pozwolenie na wystawienie w pałacowym ogrodzie sztuki teatralnej pt. TERESICA. Mąż hrabiny niechętnie zgadza się na to przedsięwzięcie, przeczuwając katastrofę. Od dawna w zachowaniach  Donny Anny kryje się miłosna tajemnica, podobnie jak w historii Teresici, wiejskiej dziewczyny, bohaterki wystawianej opowieści...

Tosca
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz. 45 min

Tosca

Giacomo Puccini
O spektaklu

Tragiczna miłość wplątana w tryby polityki i historii. Tosca na stałe weszła do repertuaru teatrów operowych, pozwalając na stworzenie niezapomnianych kreacji wielu wokalistom. Powstały jedne z najpiękniejszych arii Pucciniego: Recondita armonia... i E lucevan le stelle..., wplecione w historię tragicznej miłości śpiewaczki Toski i malarza Cavaradossiego, którzy stają się ofiarami gry prowadzonej przez szefa tajnej policji Scarpię. Za udzielenie pomocy zbiegłemu więźniowi politycznemu Cavaradossi sam zostaje schwytany i skazany na śmierć. Ceną za jego życie ma być ukochana malarza, Tosca. Śpiewaczka zabija co prawda Scarpię, ale zemsta szefa policji dosięga kochanków nawet po jego śmierci.

Traviata
najbliższy spektakl
02.02.2018, godz: 18:30
2 godz. 55 min

Traviata

Giuseppe Verdi
O spektaklu

"Traviata", której pierwowzorem była "Dama kameliowa" Aleksandra Dumasa syna, to historia o upadłej kobiecie, luksusowej paryskiej kurtyzanie i jej zbawieniu poprzez ofiarę miłości i śmierci. Krzysztof Nazar pomija historyczny kostium i społeczny kontekst opowieści, skupiając się na psychologii bohaterów, ich emocjach i motywacjach. W jego interpretacji Violetta Valéry staje przed faktem śmiertelnej choroby i nieuchronności końca życia. Pozbawiona złudzeń decyduje maksymalnie wykorzystać pozostały czas. Ale właśnie wtedy spotyka na drodze prawdziwą miłość, a z nią wartości, zmieniające jej dotychczasowe widzenie świata i ludzi. Spektakl rozważa temat miłości, naznaczonej odchodzeniem, pokazuje siłę charakteru człowieka i jego walkę ze strachem przed śmiercią, opowiada o poświęceniu i samotności, o postawach i wyborach, przed którymi stajemy niezależnie od epoki czy miejsca.

Trubadur
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz.

Trubadur

Giuseppe Verdi
O spektaklu

Historia o dwóch braciach, rozdzielonych przez los, którzy z powodu miłości do jednej kobiety a także politycznych zawirowań stają przeciwko sobie, nieświadomi własnego pokrewieństwa.... Libretto "Trubadura", choć oparte na autentycznych wydarzeniach z dziejów średniowiecznej Hiszpanii, szarpanej wojnami domowymi, uznaje się za zbyt zawikłane, niejasne, głównie z tego powodu, że węzłowe wydarzenia akcji dzieją się poza sceną, istnieją tylko w relacji bohaterów. Wielki sukces opery przypisywano przede wszystkim muzyce - to „rozkosz muzyczna i wokalna” - pisano. Laco Adamik – na przekór tym opiniom – wykorzystując swoje długoletnie doświadczenie narracyjne reżysera stara się, by przedstawienie zabłysło także od strony fabularnej. W jego inscenizacji postacie stają się mięsiste, wydarzenia nabierają kształtów, a raz popełniona zbrodnia pociąga za sobą następne, niczym w tragedii antycznej. 

TUREK WE WŁOSZECH
najbliższy spektakl
23.02.2018, godz: 18:30
3 godz.

TUREK WE WŁOSZECH

Gioacchino Rossini
O spektaklu

”Turek we Włoszech”, opera komiczna,  napisana w 1814 r. na zamówienie La Scali przez 22-letniego, ale cieszącego się już sławą kompozytora, po długim zapomnieniu powraca na światowe sceny. Partię Fiorilli śpiewały Maria Callas, Cecylia Bartoli, a niedawno w  Royal Opera House Aleksandra Kurzak. Obecna  inscenizacja, dopiero trzecia po wojnie w Polsce i pierwsza w Krakowie, obiecuje znakomitą zabawę, barwną, zaskakującą, efektowną, do muzyki, którą zawsze słucha się z radością.

VIVO PER LEI, VIVO PER TUTTI
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
Wernisaż wystawy „Znaniecki na krańcach świata”
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
Wesele Figara
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
3 godz. 20 min

Wesele Figara

Wolfgang Amadeusz Mozart
O spektaklu

Choć od premiery w wiedeńskim Burgtheater 1 maja 1786 minęły ponad dwa stulecia, „Wesele Figara” nie traci na atrakcyjności. Jest arcydziełem teatru operowego. Mistrzowski scenariusz Lorenza da Ponte według znakomitej a jednocześnie proroczej wobec nadciągających wydarzeń Rewolucji Francuskiej komedii Pierre’a Beaumarchais’go i muzyka - olśniewająco lekka, zmysłowa, odzwierciedlająca napięcia akcji, czuła na nastroje, nasycona humorem... przynoszą niepowtarzalną całość. „Wesele Figara” jest komedią o wartkiej, pełnej niespodziewanych zwrotów intrydze erotycznej i znakomicie nakreślonymi portretami ludzkimi. Co więcej, jest pierwszym dziełem operowym, w którym odbija się krytyka stosunków społecznych.

Wielkie Chóry Wielkich Oper
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz.

Gdy kończy się aria, do głosu dochodzi CHÓR. Zapraszamy na widowisko muzyczne "Wielkie Chóry Wielkich Oper". Tym razem w głównej roli - Chór Opery Krakowskiej. Na koncert złożą się najlepsze fragmenty chóralne z najwspanialszych oper. Wiele z nich to prawdziwe przeboje, znane i rozpoznawalne. Ale oprócz pozycji obowiązkowych, takich jak "Carmen" czy "Aida", nie zabraknie utworów równie pięknych, choć nieco mniej znanych...

Zemsta nietoperza
najbliższy spektakl
11.01.2018, godz: 18:30
3 godz.

Stary Wiedeń to prawdziwy bohater tej jednej z najlepszych i najbardziej popularnych operetek świata. Skomponowanie dzieła zajęło Johannowi Straussowi, słynnemu „królowi walca” zaledwie kilka tygodni a prapremiera okazała się olbrzymim sukcesem. Brawurowa komedia pomyłek z intrygującym librettem w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima do dziś ma swoich wielbicieli.