A A A
normalny kontrast | duży kontrast

"Don Giovanni" W.A. Mozarta - PREMIERA 20 i 21 lutego

Opera Krakowska zaprasza na czwartą już premierę w sezonie artystycznym 2008/2009. 20 i 21 lutego br. na Dużej Scenie w nowym gmachu Opery przy ul. Lubicz 48 odbędą się premierowe spektakle opery Wolfganga Amadeusza Mozarta Don Giovanni. Reżyserii i scenografii krakowskiej premiery podjął się jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów Michał Znaniecki, a kierownictwo muzyczne przygotował Łukasz Borowicz. W spektaklu weźmie udział plejada gwiazd polskich i zagranicznych scen operowych, na czele z Mariuszem Kwietniem, krakowskim barytonem występującym na co dzień w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Partię tytułową obok Mariusza Kwietnia zaśpiewa Grzegorz Piotr Kołodziej, a towarzyszyć im będą soliści zagraniczni - Anna Chierichetti w partii Donny Elwiry, Pablo Cameselle jako Don Ottavio oraz Massimiliano Gagliardo w partii Leporello. Wśród polskich solistów zobaczymy zarówno gości z obcych scen operowych, jak i artystów Opery Krakowskiej.

W lutym zaprosimy Państwa na cztery spektakle Don Giovanniego - 20, 22 i 24 lutego w partii tytułowej wystąpi Mariusz Kwiecień, natomiast 21 lutego w postać Don Giovanniego wcieli się Grzegorz Piotr Kołodziej. Kolejne przedstawienia zostaną zaprezentowane w kwietniu - w dniach 3 i 5 kwietnia tytułową partię zaśpiewa Mariusz Kwiecień, natomiast 4 kwietnia wystąpi Grzegorz Piotr Kołodziej. *

Mariusz Kwiecień (baryton)

Urodził się w Krakowie, ukończył Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Włodzimierza Zalewskiego. Dziś podbija sceny operowe świata. Słynący z pięknego głosu, ogromnej muzykalności i silnej osobowości scenicznej, występuje w Europie, Ameryce Północnej i Azji w najbardziej prestiżowych teatrach operowych i z najbardziej uznanymi orkiestrami symfonicznymi. Najczęściej współpracuje z Metropolitan Opera, Lyric Opera of Chicago, Seattle Opera, San Francisco Opera, Covent Garden i Paryską Operą Bastille.

Jest absolwentem Metropolitan Opera's Lindeman Young Artist Development Program. W Metropolitan Opera zaśpiewał w ostatnich latach Marcella w Cyganerii Pucciniego, Silvia w Pajacach Leoncavalla, Malatestę w Don Pasquale i Enrica w Łucji z Lammermoor Donizettiego, Almavivę w Weselu Figara i Guglielma w Cosi fan tutte Mozarta. W marcu 2009 weźmie udział w Gali z okazji 125 rocznicy Metropolitan Opera i 40 rocznicy pracy Placido Domingo.

Występował w londyńskiej Covent Garden jako Marcello w Cyganerii Pucciniego i Germont w Traviacie Verdiego. Paryska Opera Bastille gościła Mariusza Kwietnia w Eliksirze miłości Donizettiego, gdzie wykonywał rolę Belcore, a w Palais Garnier śpiewał tytułową partię w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Oniegina w jego wykonaniu miała okazję podziwiać publiczność moskiewskiego teatru Bolszoj oraz publiczność Bayerische Staatsoper w Monachium. Śpiewał Gugliema w Cosi fan tutte w Grand Theatre de Geneve w Szwajcarii i Ottokara w Wolnym Strzelcu Webera w mediolańskiej La Scali. Publiczność wiedeńska miała okazję usłyszeć Mariusza Kwietnia w roli Belcore w Eliksirze miłości Donizettiego i Hrabiego Robinsona w Il matrimonio segreto Domenico Cimarosy.

Mariusz Kwiecień zasłynął w świecie jako Don Giovanni. Partię tę zaśpiewał w londyńskiej Covent Garden, wiedeńskiej Staatsoper, w San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Santa Fe Opera, Seattle Opera (gdzie za tę kreację został wybrany w 2007 Artystą Roku), w Tokio pod batutą Seiji Ozawy, a także w Bilbao i w Operze Narodowej w Warszawie. Teraz o jego wielkim talencie wokalnym i aktorskim, w kreacji tytułowego Don Giovanniego, będzie mogła się przekonać również krakowska publiczność.

 

Opera Don Giovanni W.A. Mozarta powstała bezpośrednio po sukcesie, jakim była premiera Wesela Figara. Utwór został napisany na zamówienie opery praskiej przez najlepszego librecistę, z jakim przyszło współpracować Mozartowi, Lorenzo da Ponte. Opera powstała w rekordowym czasie ośmiu miesięcy. W wyniku pośpiechu zrezygnowano nawet z uwertury, ale Mozart zyskał kilka dni na jej skomponowanie w wyniku przesunięcia premiery (powodem była niedyspozycja śpiewaczki). Praska publiczność przyjęła operę z ogromnym entuzjazmem. Wiedeńska premiera Don Givanniego odbyła się 7 maja 1788 jednak nie powtórzyła praskiego sukcesu (wiedeńska publiczność uchodziła za wyjątkowo wybredną). Na potrzeby premiery w Wiedniu Mozart włączył do opery dwie arie: Dalla sua pace Don Ottavio i In quali eccessi … Mi tradì quell'alma ingrata Donny Elviry. Dopiero z czasem uznano utwór za genialny. Obecnie jest elementem "żelaznego" repertuaru każdego teatru muzycznego.

REALIZATORZY:
Reżyseria, scenografia, kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Realizacja światła: Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru: Marek Kluza
As. scenografa: Luigi Scoglio
As. reżysera: Zofia Dowjat
As. kostiumografa: Kornelia Piskorek
As. kierownika muzycznego: Paweł Szczepański
Inspicjent: Agnieszka Sztencel
Sufler: Dorota Sawka

Don Giovanni
Mariusz Kwiecień (gościnnie)
Grzegorz Piotr Kołodziej (gościnnie)

Komandor
Remigiusz Łukomski (gościnnie)
Volodymyr Pankiv


Donna Anna
Izabela Kłosińska (gościnnie)
Katarzyna Oleś-Blacha


Don Ottavio
Rafał Bartmiński (gościnnie)
Pablo Cameselle (gościnnie)
Adam Sobierajski

Donna Elwira
Anna Chierichetti (gościnnie)
Karina Skrzeszewska (gościnnie)  

Leporello
Massimiliano Gagliardo (gościnnie)
Zbigniew Wunsch (gościnnie)
 

Zerlina
Joanna Dobrakowska (gościnnie)
Agnieszka Cząstka

Masetto
Damian Konieczek (gościnnie)
Przemysław Rezner (gościnnie)


oraz Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej.

* Dyrekcja zastrzega sobie prawo do zmian w obsadzie.