A A A
normalny kontrast | duży kontrast

"Gwałt na Lukrecji" Benjamina Brittena

Opera Krakowska. zaprasza na spektakl Gwałt na Lukrecji Benjamina Brittena, najwybitniejszego brytyjskiego kompozytora XX wieku. Przedstawienie odbyło się 6 lutego br. na Scenie Operowej w Teatrze im. J. Słowackiego.
Nawiązująca do antycznych tradycji opera ta, to opowieść o ludzkich namiętnościach
i tłumionych emocjach. W obozie nad Tybrem król Tarkwiniusz i dwaj rzymscy wodzowie Collatinus oraz Junius rozmawiają o wierności swoich małżonek. Junius postanawia namówić Tarkwiniusza, aby wystawił na próbę stałość żony Collatinusa, Lukrecji. Król udaje się, więc do Rzymu i prosi Lukrecję o nocleg. Kiedy małżonka Collatinusa odrzuca jego zaloty, Tarkwiniusz zdobywa ją siłą. Zhańbiona kobieta popełnia samobójstwo, a po przepełnionej nocą zbrodni nad Rzymem wstaje piękny, niewinny poranek…
 Do naszego kraju dzieło Brittena trafiło dopiero niedawno - inscenizacja Opery Krakowskiej na deskach Teatru im. J. Słowackiego w lutym 2004 roku było pierwszą polską realizacją Gwałtu na Lukrecji.

Głosy prasy po premierze:
(…) Najmocniejszą stroną przedstawienia są soliści (również instrumentaliści)...Bardzo skomplikowana melodyka Brittena postawiła przed wokalistami ogromne wyzwanie, któremu sprostali z nawiązką…
Gwałt na Lukrecji jest ciekawym, spójnym widowiskiem, z doskonałą, współczesną muzyką, pod batutą Piotra Sułkowskiego.
Tadeusz Płatek, Gazeta Krakowska, 11 lutego 2004

(…) Kształt sceniczny Gwałtu na Lukrecji jest dziełem Włodzimierza Nurkowskiego. Są w jego inscenizacji rozwiązania interesujące, np. upostaciowania chóru żeńskiego i męskiego (w pojedynczej obsadzie) jako symbol losu, są też kontrowersyjne…
Ograniczoność miejsca nie pozwala mi wymienić wszystkich wykonawców, a pominięcie kogoś byłoby krzywdą. Każdego z artystów występujących w Gwałcie na Lukrecji chciałabym oglądać i słuchać na krakowskiej scenie.
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski, 11 lutego 2004

(…) Atutem jest zespół młodych wykonawców, z których znaczna część debiutuje w operze.
Jacek Marczyński, Rzeczpospolita, 11 lutego 2004

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia i kostiumy: Anna Skuła
Wykonawcy:
Lukrecja: Alicja Węgorzewska-Whiskerd
Bianka: Elżbieta Janus
Lucia: Dorota Mentel
Tarquinius: Mariusz Godlewski
Collatinius: Jacek Ozimkowski
Junius: Krzysztof Witkowski
Chór żeński: Magdalena Barylak
Chór męski: Jarosław Nowaczek
Oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego