A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Gwiazdy międzynarodowych scen baletowych zatańczyły na Wawelu

Podczas tradycyjnej gali baletowej „Grand pas…!” (27.06) kochająca taniec publiczność miała okazję podziwiać wybitnych tancerzy reprezentujących polskie i zagraniczne teatry operowe. W oświetlonej barwnymi światłami, niezwykłej scenerii Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu zaprezentowany został program m.in. do muzyki Fryderyka Chopina, która wpisała się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Tancerze Baletu Opery Wrocławskiej - Natasuki Katayama i Łukasz Ożga, zatańczyli do fragmentu z baletu „Wieczór Polski: Chopin/Kilar” w choreografii Emila Wesołowskiego. W ich wykonaniu publiczność podziwiała także Adagio z III aktu „Spartacusa” w choreografii Yuri Grigorovicha z muzyką Arama Chaczaturiana. Z kolei tancerze Baletu Opery Krakowskiej zaprezentowali dwie choreografie: Zofii Rudnickiej „Zaproszenie do tańca do „Walca Es-dur”, którą wykonali: Malika Tokkozhina, Clara Ushizaka, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Mariana Morfin-Sanchez, Nika Lipolt, Aliaksandr Karandulka, Tomasz Staniak i Maciej Pluskowski oraz Katarzyny Aleksander-Kmieć „Gdy zamilkną słowa do „Berceuse In Dur – Flat Major”, w którym zaprezentowali się Leonardo Cusinato, Federico Casilli i Emanuele Sardo. Duet z kochanego przez publiczność baletu „Kopciuszek” do muzyki Sergieja Prokofjewa i choreografii Paula Chalmera oraz duet z „Podróży  Heleny i Parysa” w choreografii Viktora Davydiuka z muzyką Gabriela Kaczmarka wykonali  tancerze Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu – Marika Kucza i Mateusz Sierant. Artyści Compagnie Chorégraphique François Mauduit zaprezentowali się w trzech choreografiach – każdą z nich przygotował François Mauduit. Pierwszą - „Mon Enfance” - artysta ten wykonał solo (muzyka: Jacques Brel), wraz z Nicolą Lazzaro zatańczył fragment z baletu „Ostatnia noc Czajkowskiego” (muzyka: Piotr Czajkowski), a wraz z Vittorią Pellegrino „Samsona i Dalilę” (muzyka: Camille Saint-Saëns). Tancerze włoskiego Teatro Di San Carlo - Anbeta Toromani, Alessandro Macario podczas gali baletowej zaprezentowali Adagio z II aktu baletu komicznego „Coppelia” (choreografia: Amedeo Amadio, muzyka: Clément Philibert Léo Delibes) oraz „Invisible grace” (choreografia: Jarosław  Iwanenko, muzyka: Georgr Gurdjieff). Wyczekiwanym przez Widzów był występ dwóch pierwszych solistów Teatru Maryjskiego. Odwiedzający nas po raz kolejny Igor Kolb wykonał „Solo” w choreografii Dmitry Pimonova z muzyką René Aubry, natomiast Aleksandr Sergeev zaprezentował „Der Leiermann” w choreografii  Vladimira  Varnava i muzyką Franza Schuberta. Niespodzianką było przygotowane specjalnie na „Grand pas…!” niezwykle emocjonalne „Tango”, które soliści zatańczyli razem (choreografia: Alexander Blok, muzyka: Fabio Hager). Publiczność, pomimo przelotnych opadów deszczu, w skupieniu obejrzała galę, na zakończenie nagradzając wszystkich artystów gromkimi brawami. Kierownictwo artystyczne nad galą baletową sprawowała Elena Korpusenko.


Fragmenty recenzji:

(...) Mnie zachwycił charyzmatyczny François Mauduit w trzech różnych odsłonach, przede wszystkim w „Nocnym pas de deux” z baletu Ostatnia noc Czajkowskiego”. Urzekła mnie wyrazistością ekspresji i wdziękiem Natasuki Katayama z Opery Wrocławskiej tańcząca ze świetnie partnerującym jej Łukaszem Ożgą Adagio z III aktu baletu Spartakus”  i duet z baletu Wieczór polski” do muzyki Chopina. Na długo pozostanie mi w pamięci finałowe Tango” w interpretacji Aleksandra Sergeeva i Igora Kolba. To było prawdziwe mistrzostwo! Na tym wspaniałym tle dobrze spisali się młodzi artyści baletu Opery Krakowskiej prowadzeni przez Elenę Korpusenko. Tak trzymać!
Anna Woźniakowska, portal Polska Muza, 28.06.2018

(...) Każdy z zaprezentowanych baletów prezentował bardzo wysoki poziom i zebrał zasłużone brawa publiczności. Z przyjemnością patrzyło się na harmonijność ruchów i interesujące taneczne interpretacje utworów Chopina czy Prokofiewa. W znacznej mierze podziw publiczności „skradła” jednak innym tancerzom Natasuki Katayama, której gracja i lekkość wykonania w trakcie dwóch jej występów zahipnotyzowała wręcz zgromadzoną widownię. Na osobne słowa uznania zasługują także Igor Kolb, Aleksandr Sergeev z Teatru Maryjskiego. Swoimi występami bardzo szablonowy – ale, jak się okazało, bardzo prawdziwy – pogląd, że balet rosyjski stanowi klasę samą w sobie. (...) Zamkowa sceneria wydarzenia po raz kolejny udowodniła, że potrafi odbywającym się tam imprezom nadać specyficzny posmak, a ponieważ nie rozczarował też program wieczoru wielu widzów opuszczało Wawel z wyrazem błogości na twarzy. Więcej chyba dodawać nie trzeba w odpowiedzi na pytanie czy tegoroczny „Grand Pas” był udany.
Manuel Langer, portal Głos24, 28.06.2018

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego