A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Interpretacje, czyli studium roli - nowy cykl!

9.06.2020

 

 

Jak wygląda proces przygotowywania się do roli? Jak reżyser, choreograf, solista i zespoły artystyczne budują sceniczną kreację? Co sprawia, że publiczność im wierzy? Jak ważne w tym wszystkim są kostium i scenografia? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą nasi artyści w ramach cyklu nagrań pod tytułem „Interpretacje”, który rozpocznie się 16 czerwca i będzie emitowany na kanale YouTube Opery Krakowskiej dwa razy w tygodniu.

Budowanie kreacji scenicznej rozpoczyna się od pierwszego otwarcia partytury. Do jej pełnego zaistnienia na scenie prowadzi długa, nierzadko wyboista droga. Artyści Opery Krakowskiej opowiedzą o tym w specjalnie przygotowanych i zrealizowanych materiałach filmowych, które będą publikowane na kanale YouTube naszego teatru we wtorki oraz piątki o godzinie 18:30 od 16 czerwca.

– Realizujemy projekt „Interpretacje” dzięki wsparciu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To program specjalnie ogłoszony przez Ministra na ten trudny dla nas wszystkich, widzów i artystów, czas. Daje nam szansę na to, byśmy mogli zabrać głos w inny sposób niż zazwyczaj: nie poprzez rolę i kreację sceniczną, ale poprzez rozmowę. O tym jak pracujemy, z kim pracujemy, co dla nas jest w codziennej pracy ważne – mówi Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej. – Zrealizowaliśmy  osiem odcinków, opowiemy o ośmiu spektaklach z naszego repertuaru. Bohaterowie opowiedzą o tym, jaką drogę przemierzają, aby się spotkać z Widzem.

W pierwszym odcinku, który zaprezentujemy 16 czerwca o godzinie 18:30, zobaczymy Tomasza Kuka i jego kreację Jontka w „Halce” Stanisława Moniuszki. W kolejnych Katarzynę Oleś-Blacha w „Normie”, Iwonę Sochę w „Cyganerii”, Monikę Korybalską i Agnieszkę Cząstkę-Niezgódkę w „Cyruliku sewilskim”, Paulę Maciołek w „Gianni Schicchi”, Adama Szerszenia w „Strasznym dworze” oraz solistów Baletu Opery Krakowskiej, Malikę Tokkozhinę i Dzmitry’a Prokharau w „Śnie nocy letniej”.

Cykl objął opieką merytoryczną Laco Adamik, oprawę scenograficzną przygotowała Bożena Pędziwiatr, nad scenariuszami odcinków pracowali: Anna Popiel, Agnieszka Sztencel, Dagmar Bilińska-Korban oraz Mateusz Makselon. Za rejestrację i montaż odpowiadają Rafał Śmierzchalski i Jędrzej Rusin.

Programy prowadzi czterech komentatorów życia muzycznego i dziennikarzy: Magdalena Huzarska-Szumiec, Andrzej Kosowski, Mateusz Borkowski i Mateusz Ciupka.

Projekt "Interpretacje" dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci".

 

Bohaterem pierwszego odcinka jest Tomasz Kuk, który opowiada o roli Jontka w "Halce" Stanisława Moniuszki, koncentrując się na arii "Szumią jodły na gór szczycie". Materiał zapowiada red. Mateusz Borkowski. Realizacja: Anna Popiel.

Bohaterką drugiego odcinka jest Agnieszka Cząstka-Niezgódka. Opowiada ona o rolach, które kreowała na krakowskiej scenie operowej, początkach swojej kariery i wyzwaniach, jakie napotkała na swojej artystycznej drodze. Materiał zapowiada Mateusz Ciupka. Realizacja: Dagmar Bilińska-Korban.

Bohaterami trzeciego odcinka są soliści Baletu Opery Krakowskiej - Malika Tokkozhina i Dzmitry Prokharau, którzy opowiadają o spektaklu "Sen nocy letniej" do muzyki Felixa Mendelssohna w reżyserii i choreografii Giorgio Madii. Materiał zapowiada red. Mateusz Borkowski. Realizacja: Dagmar Bilińska-Korban.

Bohaterką czwartego odcinka cyklu Interpretacje jest Katarzyna Oleś-Blacha oraz jej tytułowa rola w operze "Norma" Vincenzo Belliniego. Materiał zapowiada red. Andrzej Kosowski. Realizacja: Agnieszka Sztencel.

Bohaterem piątego odcinka jest Adam Szerszeń oraz rola Miecznika w operze "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki. W nagraniu usłyszymy wypowiedzi Artysty, zobaczymy fragmenty występów oraz wywiad, który dla "Interpretacji" przeprowadziła Magda Huzarska-Szumiec. Realizacja: Mateusz Makselon.

Bohaterką szóstego odcinka jest Paula Maciołek oraz rola Lauretty w operze "Gianni Schicchi" Giacomo Pucciniego. W nagraniu usłyszymy wypowiedzi Artystki i zobaczymy fragmenty występów, w tym wykonanie słynnej arii "O mio babbino caro". Materiał zapowiada Andrzej Kosowski. Realizacja: Agnieszka Sztencel.

Bohaterką siódmego odcinka jest Monika Korybalska oraz jej kreacja roli Rozyny w "Cyruliku sewilskim" Gioacchina Rossiniego, spektaklu reżyserowanym przez Jerzego Stuhra, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Artystka opowiada o wyzwaniach, jakie stawia przed śpiewakiem muzyka Rossiniego, pracy z Jerzym Stuhrem oraz niełatwym zadaniu wykreowania postaci komicznej. Materiał zapowiada Mateusz Ciupka. Realizacja: Anna Popiel.

Bohaterką ostatniego, ósmego odcinka jest Iwona Socha oraz jej kreacja roli Mimi w "Cyganerii" Giacomo Pucciniego, spektaklu reżyserowanym przez Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Ważnym tematem rozmowy, którą z Artystką przeprowadził Mateusz Ciupka, jest duet oraz dialog - zarówno ten na scenie, jak i dialog metaforyczny rozumiany jako osiąganie porozumienia między różnymi grupami realizatorów przedstawienia operowego. Realizacja: Mateusz Makselon.