A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Letni Festiwal Opery Krakowskiej (po)ruszy w czerwcu!

27.03.2019

Premiera „Kandyda” Leonarda Bernsteina, powrót „Cyrulika sewilskiego” i trzy wielkie koncerty – tak w skrócie przedstawia się program Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, który odbędzie już po raz dwudziesty trzeci (7-29 czerwca 2019). Festiwal od lat gromadzi liczną publiczność i gwiazdy sceny operowej. Choć nie potrafimy zawładnąć pogodą, na pewno postaramy się, aby w czerwcu tego roku temperatura artystycznych doznań była jak najwyższa.

 

Kandyd

„Kandyd” (1956-88) obok „West Side Story” (1957) należy do najpopularniejszych utworów, napisanych dla teatru muzycznego przez Leonarda Bernsteina. Reżyserii tej „operetki”, jak nazwał „Kandyda” sam kompozytor, a zarazem wybitny amerykański dyrygent, podejmuje się Michał Znaniecki i jest to jego szósta, po „Don Giovannim”, „Eugeniuszu Onieginie”, „Miłości do trzech pomarańczy”, „Królu Rogerze” i „Opowieściach Hoffmanna”, realizacja specjalnie przygotowywana dla Opery Krakowskiej. Muzycznie premierę przygotowuje Sławomir Chrzanowski, dyrygent o bogatym dorobku, mający w biografii  koncerty w sławnej Carnegie Hall w Nowym Jorku czy współpracę z Chicago Philharmonic. W obsadzie m. in. Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Małgorzata Walewska, Mariusz Godlewski, Adam Szerszeń oraz najmłodsze  pokolenie solistów naszej sceny — Paula Maciołek i Jarosław Bielecki. Premiera 7 czerwca będzie zarazem inauguracją Festiwalu. Kolejne spektakle zaprezentujemy 8, 9, 11, 14, 15 i 16 czerwca.

 

Dialog Mistrzów – Mahler i Strauss

Dwaj giganci późnego romantyzmu – kompozytorzy przełomu wieków byli jak dwa konary ogromnego drzewa, które choć wyrosły z tego samego wagnerowskiego pnia, rozwinęły się w różnych kierunkach – Gustaw Mahler i Ryszard Strauss spotkają się znowu. Zapraszamy na koncert „Dialog Mistrzów” w Muzeum Lotnictwa Polskiego 19 czerwca. Opera nieraz współpracowała z Muzeum - odbyły się tam koncerty cykli takich jak  „Pieśń – Teatr Słowa” czy „Wielkie Chóry Wielkich Oper” i gromadziły liczną widownię.

Program poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat.  Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Ryszardem Wagnerem po jedno z ostatnich dzieł Straussa. „Cztery ostatnie pieśni” powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku. Napisane na głos wysoki” i orkiestrę znalazły się w repertuarze takich gwiazd, jak Montserrat Caballé, Renée Fleming czy Teresa Żylis-Gara. 19 czerwca dołączy do nich Katarzyna Oleś-Blacha. W środkowej części zabrzmią dwa arcydzieła Gustawa Mahlera. „Kindertotenlieder” to wstrząsający cykl „Pieśni na śmierć dzieci” do wierszy Friedricha Rückerta. Wykona je Adam Szerszeń. W nawiązaniu do „miłosnego” zwieńczenia pieśni zabrzmi Adagietto z V Symfonii, będące w istocie listem miłosnym, napisanym przez kompozytora do Almy Schindler. Jeszcze przed premierą V Symfonii Gustaw i Alma staną się małżeństwem.

 

Arie Oper Świata w moniuszkowskim wydaniu

Koncerty „Arie Oper Świata” są stałym punktem Letniego Festiwalu. W tym roku będą poświęcone Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki i odbędą się w miejscu tętniącym pulsem dziejów naszej Ojczyzny – Dziedzińcu Arkadowym na Wawelu. W „Ariach Oper Świata” występowali artyści tej miary, co Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński czy Edyta Kulczak.

Dwa wieczory na Wawelu, 23 i 24 czerwca będą miały charakter uroczystej, moniuszkowskiej gali operowej. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii „Strasznego dworu” czy „Halki”, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper „Verbum nobile”, „Hrabina” czy „Beata”, której wykonanie koncertowe zainaugurowało w Operze Krakowskiej sezon artystyczny 2018/2019 i było preludium do hucznych obchodów Roku Moniuszki. Na scenie pojawią się znakomici soliści – Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Chór, Orkiestra i Balet Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, zaś gościnnie wystąpi zespół Baletu Opery Narodowej. 

Arie Oper Świata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Wielkie Chóry Wielkich Oper

Tylko chóry wielkie kunsztem wykonawczym mogą z powodzeniem śpiewać pełne rozmachu, przyprawiające o ciarki fragmenty operowych arcydzieł, które krakowska publiczność usłyszy podczas kolejnej edycji koncertu „Wielkie Chóry Wielkich Oper”. Bohaterem pierwszoplanowym koncertu na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu 26 czerwca będzie Chór Opery Krakowskiej wraz z Orkiestrą pod batutą Tomasza Tokarczyka. W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem wystąpi także trójka wybitnych solistów – Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski.

Koncerty pod hasłem „Wielkie Chóry Wielkich Oper” odbywały się już w 2012, 2013, 2014 oraz 2015 roku i przyciągały wielu miłośników muzyki. Zyskały także przychylne recenzje. Anna Woźniakowska pisała dla „Dziennika Polskiego”: „Walorem koncertu (być może największym) był poziom poszczególnych prezentacji. (…) zróżnicowanie artykulacji, bogactwo niuansów dynamicznych w śpiewie chóru było imponujące.”

 

POWRÓT CYRULIKA SEWILSKIEGO

„Premiera tej najpopularniejszej z oper Gioacchino Rossiniego zyskała entuzjastyczne przyjęcie. I przyznać należy, że w pełni zasłużone. Przedstawienie wyreżyserowane przez Jerzego Stuhra ma wartkie tempo i dobrą dynamikę scen zbiorowych, przez co bawi od pierwszego do ostatniego momentu”.  28 i 29 czerwca „Cyrulik…” powróci na deski naszego teatru. W sewilskim słońcu i w porywających melodiach arii i ansambli Rossiniego Letni Festiwal znajdzie swoją gorącą pointę.


Informacje organizacyjne

Uprzejmie informujemy, że w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych koncert „Arie Oper Świata” (23 i 24 czerwca 2019) oraz widowisko „Wielkie Chóry Wielkich Oper” (26 czerwca 2019) zostaną przeniesione z Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu na Dużą Scenę Opery Krakowskiej. 

Bilety w sektorach A i A1 (wszystkie miejsca), w sektorach B i C (miejsca w rzędach od I do XI) gwarantują przeniesienie na Dużą Scenę, natomiast w sektorach B i C (miejsca w rzędach od XII do XV) nie podlegają przeniesieniu na Dużą Scenę – w tym przypadku Kasa Opery będzie zwracała należność za bilety. Informacja o przeniesieniu lub braku przeniesienia miejsc na widownię w gmachu Opery zostanie zamieszczona na bilecie w momencie jego zakupu.

Informację o ewentualnej zmianie miejsca prezentacji koncertu i widowiska zamieścimy na stronie internetowej Opery Krakowskiej odpowiednio w dniach 23, 24 i 26 czerwca br. do godz. 14.00. Powyższe komunikaty będą również dostępne pod numerem telefonu 12 296 62 62 (63) oraz na 2 godziny przed wydarzeniem w miejscu jego prezentacji.

Wejście na widownię Dziedzińca Arkadowego na Wawelu będzie możliwe na pół godziny przed rozpoczęciem wydarzenia przez Bramę Senatorską - od ul. Bernardyńskiej oraz przez Bramę Herbową – od ul. Podzamcze. Istnieje możliwość nabycia biletów (w przypadku wolnych miejsc) przed wydarzeniem w Kasie Biletowej, znajdującej się przy Bramie Senatorskiej (od ul. Bernardyńskiej).

Przypominamy, że w trakcie wydarzeń plenerowych, jeżeli zaszłaby taka konieczność, nie należy korzystać z parasoli.