A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Odkrywanie tajemnic opery – warsztaty edukacyjne #OPERA

Czy opera jest nudna, trudna w odbiorze, staroświecka czy może ciekawa, przystępna i nowoczesna? Jak soliści pracują nad rolą? Jak radzą sobie z tremą? Kim jest w operze reżyser i z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć? Na te i dziesiątki innych pytań poszukują odpowiedzi uczestnicy warsztatów edukacyjnych #OPERA, które od 23 września 2018 roku odbywają się w Operze Krakowskiej i są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Warsztaty trwają i cieszą się sporą popularnością pośród widzów, którzy pragną zbliżyć się do magicznego świata teatru operowego i poznać różne tajniki pracy nad przygotowaniem spektaklu. 

Swoje odkrycia podczas warsztatów uczestnicy mogą każdorazowo skonfrontować ze spektaklem. Przykładowo, przy okazji „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Marek Kluza, kierownik Chóru Dziecięcego Opery Krakowskiej oraz Beata Kluza, pedagog opowiadali o pracy z najmłodszymi aktorami krakowskiej sceny i uczyli uczestników śpiewania chóru „Parpignol, Parpignol”, fragmentu II aktu „Cyganerii”. 

W tym roku nie zabraknie kolejnych ciekawych spotkań i zajęć w oparciu o spektakle grane w Operze. Najbliższy warsztat odbędzie się już 10 lutego, a z uczestnikami spotkają się Anna Sekuła, scenograf i kostiumograf, Katarzyna Kłębczyk z pracowni krawieckiej i Eulalia Szlachetka z pracowni modniarskiej, które będą opowiadały o kostiumach w kontekście barwnie zainscenizowanego przedstawienia „Turek we Włoszech” Gioacchina Rossiniego.

Z kolei tydzień później (17.02) gośćmi warsztatów będą Paula Maciołek i Jarosław Bielecki, młodzi soliści krakowskiej sceny, którzy opowiedzą o swoich studiach, karierze muzycznej i o tym, jakie uczucia towarzyszą pierwszemu występowi na Dużej Scenie. 

Kolejne warsztaty (31.03) będą poświęcone charakteryzacji, która odgrywa ważną rolę w inscenizacji „Madamy Butterfly” w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Wioletta Chodowicz śpiewająca partię Cio-Cio-San oraz Zofia Luba, charakteryzatorka uchylą rąbka tajemnicy scenicznego makijażu.

Na dwa ostatnie warsztaty w tym roku trzeba będzie troszkę poczekać – 19 maja zajęcia odbędą się wokół opery „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. Spektakl, który miał premierę w stulecie polskiej niepodległości, w ubiegłym roku, po raz pierwszy został wystawiony w Krakowie. Tegoroczne warsztaty zakończą się 9 czerwca – szczegóły już wkrótce!

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.