A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Odszedł Krzysztof Penderecki

29.03.2020

Z wielkim bólem przyjęliśmy informację, że dzisiaj odszedł Krzysztof Penderecki, kompozytor, dyrygent, profesor, były rektor Akademii Muzycznej w Krakowie, nazwany przez „The Guardian” „najwybitniejszym żyjącym polskim kompozytorem”. Oprócz utworów kameralnych, chóralnych, orkiestrowych, instrumentalnych, oratoriów, skomponował także cztery opery, z których wszystkie zostały wykonane w Operze Krakowskiej.

W 1993 roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego odbyła się legendarna premiera "Króla Ubu" w reżyserii Krzysztofa Nazara pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik, ze scenografią Zofii de Ines, Sławomira Lewczuka i choreografią Zofii Rudnickiej. Archiwalne nagranie tego spektaklu przypomnieliśmy w 2018 roku, w przeddzień 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego. W 1998 roku również w Teatrze Słowackiego wystawiliśmy „Czarną maskę” pod kierownictwem muzycznym Kai Bumanna i w reżyserii Krzysztofa Nazara.

Pierwsza opera Pendereckiego, czyli „Diabły z Loudun” była zarazem pierwszym spektaklem, jaki wystawiony został w długo wyczekiwanej własnej siedzibie naszego teatru. Reżyserii podjął się wówczas Laco Adamik, scenografię opracowała Barbara Kędzierska, kostiumy zaprojektowała Magdalena Tesławska, natomiast kierownictwo muzyczne sprawował Andrzej Straszyński, a w kolejnych przedstawieniach Tomasz Tokarczyk. Po inauguracyjnym spektaklu „Diabłów z Loudun” 13 grudnia 2008 roku kompozytor mówił ze sceny:

- Nie mam słów, to było jedno z najlepszych wykonań (…). Po blisko 40 latach spektakl ten zawitał do Krakowa. Stał się cud.

Z kolei w 2013 roku, gdy świętowaliśmy 80. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego, Opera Krakowska w ramach Festiwalu Muzyki Emanacje była gospodarzem przeglądu dzieł operowych Krzysztofa Pendereckiego. Na naszej scenie Opera Wrocławska zaprezentowała wówczas „Raj utracony”, a Opera Bałtycka „Króla Ubu”. My ponownie zagraliśmy „Diabły z Loudun”. – To wspaniale, że Kraków po tylu latach dał mojemu mężowi taki wspaniały prezent – powiedziała Elżbieta Penderecka.

W 2018 roku, gdy obchodziliśmy 85. urodziny kompozytora, dyrektor Bogusław Nowak zwrócił się do Krzysztofa Pendereckiego w liście:

Dla polskiego środowiska muzycznego, teatrów operowych, akademii i szkół muzycznych jest Pan najważniejszym twórcą i pedagogiem przełomu XX i XXI wieku. To Pańska muzyka otworzyła dla nas prestiżowe sale i estrady największych miast całego świata. Dla uprawiających trudny, ale i radosny zawód muzyka jest Pan niezastąpionym Mistrzem.

Łączymy się w ogromnym żalu i bólu z całym środowiskiem muzycznym, które utraciło dzisiaj wielkiego Artystę i składamy jego rodzinie, bliskim i przyjaciołom wyrazy głębokiego współczucia.

Zespół Opery Krakowskiej