A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Po konferencji prasowej - 11.09.

11 września br. na Antresoli Opery Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa, której głównym tematem było koncertowe wykonanie opery komicznej „Beata” S. Moniuszki (16 września 2018, godz. 18.30).

W konferencji udział wzięli: Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, Katarzyna Oleś-Blacha, odtwórczyni tytułowej partii w dziele Moniuszki, Beata Ciechanowska, kierownik Działu Marketingu i Organizacji Widowni oraz dyrektor Bogusław Nowak.


Bogusław Nowak
Nowy sezon artystyczny rozpoczniemy „Beatą” Stanisława Moniuszki – operą komiczną, którą sam kompozytor nazywał operetką. Będzie to wykonanie koncertowe, które zostanie zarejestrowane przez prestiżową firmę fonograficzną DUX. Mamy nadzieję, że płyta CD ukaże się na początku 2019 roku i będzie wkładem Opery Krakowskiej w obchody Roku Moniuszkowskiego. 


Katarzyna Oleś-Blacha
Mam ogromną przyjemność pracować przy ostatnim dziele scenicznym naszego wielkiego kompozytora Stanisława Moniuszki. Mamy do czynienia z operą, która jak w pigułce prezentuje jego styl. Rozpoznajemy w nim wyraźne inspiracje z „Halki”, „Strasznego dworu” czy „Flisa”. Pod względem wykonawczym to trudne dzieło, dla przykładu partia tytułowa została napisana na kilka rodzajów sopranu, co jest jedną z praktyk kompozytorskich Moniuszki. Poprzez decyzję o wykonaniu koncertowym chcieliśmy uwypuklić warstwę muzyczną. Głównym przesłaniem tej opery jest to, by umieć z dystansem podejść do naszych wad, którymi czasami za bardzo się przejmujemy i zapominamy o rzeczach naprawdę ważnych. 


Tomasz Tokarczyk
Cieszę się, że to my, Polacy, zajmujemy się muzyką takiego kompozytora jak Moniuszko. Za nasz obowiązek uważam to, by jak najczęściej wykonywać i promować muzykę polskich kompozytorów. „Beata” to dzieło świetnie zinstrumentalizowane w stylu moniuszkowskim przez Krzysztofa Baculewskiego. Pod względem harmonii i melodyki to utwór niezwykle radosny. Do współpracy zaprosiliśmy wspaniałych solistów: Katarzynę Oleś-Blacha, Monikę Korybalską, Paulę Maciołek, Wandę Franek, Wojtka Śmiłka, Łukasza Załęskiego, Mariusza Godlewskiego, Adama Szerszenia i Janusza Ratajczaka.


O  projektach edukacyjnych realizowanych w Operze Krakowskiej opowiedziała Beata Ciechanowska:
Opera Krakowska obok działalności artystycznej realizuje również projekty edukacyjne. W nowym sezonie 2018/2019 będą to: warsztaty dla najmłodszych „Na ludową nutę”, poświęcone tańcom narodowym i ludowym, „Poranki”, których celem jest rozwój umiejętności muzycznych u dzieci, warsztaty „#opera”, podczas których młodzież poznaje realia pracy nad danym spektaklem i który obejrzy po zakończeniu spotkania, oraz ostatni projekt - warsztaty muzykoterapeutyczne dla kobiet w ciąży i ich dzieci w wieku prenatalnym „Z muzyką od poczęcia”, pomagające mamom odpowiednio przygotować się na przyjście na świat dziecka.

 

Dyrektor Bogusław Nowak zaprosił również na spektakl „Szukając Króla” w reżyserii Michała Znanieckiego (20, 22.09), wspomniał o projekcie „Opera w regionie”, w ramach którego w zeszłym sezonie odbyły się koncerty w Nowym Wiśniczu i Miechowie oraz spektakl „Napój miłosny” w Niepołomicach, a który swoją kontynuację będzie miał podczas koncertów w Nowym Targu (15.09) oraz w Tarnowie (14.10). Dyrektor zaznaczył też, że artyści Opery Krakowskiej po raz kolejny wystąpią podczas Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku (29.09). 

W „Galerii Opera” na Antresoli Opery Krakowskiej została przygotowana wystawa „Taniec w kadrze”, na którą składają się zdjęcia autorstwa Victora Korpusenko, wieloletniego tancerza i pedagoga Baletu Opery Krakowskiej. Wystawę można oglądać do 31 października br. podczas wszystkich spektakli w Operze Krakowskiej (na godzinę przed rozpoczęciem przedstawienia).