A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Podsumowanie sezonu 2018/2019

10.07.2019

fot. Jacek Jarczok

Mijający sezon w Operze Krakowskiej tradycyjnie zakończył się Letnim Festiwalem. Publiczność owacjami na stojąco nagrodziła artystów, którzy na finał tego muzycznego święta wykonali „Cyrulika sewilskiego” Gioacchina Rossiniego. Zakończenie w duchu komicznym stanowiło klamrę sezonu, który z uśmiechem się rozpoczął - „Beatą” Stanisława Moniuszki. Jej wykonanie 16 września 2018 roku było zapowiedzią obchodów 200. rocznicy urodzin ojca opery narodowej.


MONIUSZKO!

Przez cały sezon muzyka Stanisława Moniuszki rozbrzmiewała w gmachu przy Lubicz 48 i poza nim. Zaczęło się od koncertowego wykonania „Beaty”, ostatniego dzieła scenicznego kompozytora nie wystawianego od momentu stworzenia aż do 1972 roku. Koncertowe wykonanie połączone było z nagraniem płyty, która ukazała się 7 maja br. nakładem wydawnictwa DUX. Tydzień później w Saloniku Moniuszkowskim Teatru Wielkiego Opery Narodowej realizatorzy spotkali się ze słuchaczami.

W dniu urodzin Stanisława Moniuszki zaprezentowaliśmy „Straszny dwór” w inscenizacji z 2004 roku, w reżyserii Laco Adamika. Z kolei miesiąc później w kościele na Skałce soliści Opery przypomnieli o liryce wokalnej i twórczości sakralnej Moniuszki, prezentując w ramach Dnia Teatru Publicznego spektakl „Nakłoń ucha Twego Panie”. Został on powtórzony podczas Letniego Festiwalu w ramach XIII Nocy Teatrów.

Jeden z najbardziej wyczekiwanych festiwalowych koncertów – „Arie Oper Świata” na Wawelu również był poświęcony Moniuszce. Widowiskowy charakter koncertu zapewnił występ tancerzy Polskiego Baletu Narodowego, którzy wykonali na Dziedzińcu Arkadowym „Poloneza koncertowego” oraz Mazura ze „Strasznego dworu”. Red. Anna Woźniakowska pisała na łamach polska muza.eu: Fragmenty „Strasznego dworu, „Halki”, „Hrabiny”, „Verbum nobile” i „Beaty”, a także „Polonez(...) w wykonaniu Katarzyny Oleś-Blachy, Ewy Vesin, Moniki Korybalskiej, Tomasza Kuka, Adama Szerszenia i Wojciecha Gierlacha oraz chóru i orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka raz jeszcze dowiodły olbrzymiej inwencji melodycznej Moniuszki, jego nerwu scenicznego i dobrego warsztatu orkiestrowego, a i umiejętności pastiszu, czego przykładem była „włoska” aria Ewy z Hrabiny w świetnej interpretacji Katarzyny Oleś-Blacha. „Arie Oper Świata Moniuszko! dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Obchody uzupełnione były wystawami. Pierwsza z nich – „Stanisław Moniuszko na scenie Opery Krakowskiej” – prezentowała zbiory archiwalne teatru, dokumentujące regularną obecność dzieł Moniuszki na afiszach Opery Krakowskiej od 1947 roku. Na drugą złożył się cykl litografii Joanny Tumiłowicz, ilustrujących pieśni ze „Śpiewników domowych”.


PREMIERY

O ile 2019 rok należał do Moniuszki, o tyle rok poprzedni poświęcony był 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Dlatego pierwszą premierą sezonu był „Manru”, jedyna opera wielkiego pianisty, kompozytora, męża stanu i współtwórcy II Rzeczpospolitej, Ignacego Jana Paderewskiego. 16 listopada 2018 dzieło po raz pierwszy zabrzmiało w naszym teatrze, w reżyserii Laco Adamika. Spektaklowi towarzyszył konkurs na recenzję.

W marcu zrobiło się głośno wokół „Cyrulika sewilskiego” Gioacchina Rossiniego – była to druga po „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego realizacja przygotowana dla naszego teatru przez Jerzego Stuhra. Joanna Targoń pisała na łamach „Gazety Wyborczej”: Ogląda się tego „Cyrulika” z dużą przyjemnością. Spektakl jest lekki i dowcipny, a nie jest to dowcip wymuszony, nie komunikuje się tu dobitnie widzom, że oto bawimy się operową konwencją i absurdalnością intrygi. Spirala absurdu nakręca się jakby od niechcenia, kumulację znajdując w finałowym tańcu: żołnierze (w panterkach, hełmach, kamizelkach kuloodpornych) mierzą z karabinów w publiczność, po czym stawiają karabiny na sztorc i kręcą wokół nich wdzięczne kółeczka. Trwa to ledwie chwilę; dobrego pomysłu nie powinno się przesadnie eksploatować. Stuhr to wie – i może dlatego jego spektakl tak bawi.

„Kandyd” Leonarda Bernsteina, broadwayowski przebój w reżyserii Michała Znanieckiego, otworzył Festiwal 7 czerwca. Po raz pierwszy muzyka Bernsteina zabrzmiała w Operze Krakowskiej. Siedem spektakli obejrzało blisko pięć tysięcy widzów. Premierze towarzyszyła akcja „Zbuduj z nami scenografię do Kandyda”, w której zachęcaliśmy, aby widzowie dostarczyli do Opery książki. W zamian za to można było zakupić bilet na spektakl w niższej cenie. Książki stały się elementem dekoracji scenicznej. Niebawem trafią do jednej z krakowskich instytucji społecznych.

Premierowo został także zaprezentowany rodzinny spektakl „Ongaku trzy kamienie”, za którego koncepcję, scenariusz i muzykę odpowiada wieloletni koncertmistrz Orkiestry Opery Krakowskiej, Paweł Wójtowicz. Poruszająca opowieść o losach chłopca przełamującego bariery w relacjach z ojcem i światem była przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami słuchu, wzroku i ruchu. Ta historia opowiedziana jest prostym językiem, z fantazją i dużą wyobraźnią – pisze red. Anna Woźniakowska. – Oprawiona została miłą dla ucha muzyką. Wyreżyserowana tak, by trzymać uwagę publiczności w napięciu, a niekiedy włączać ją w przebieg akcji. Do tego dodać trzeba ładne, barwne i adekwatne do akcji fantastyczne kostiumy Bożeny Pędziwiatr. Spektakl został zrealizowany w ramach projektu „Małopolska. Kultura wrażliwa”, finansowanego z budżetu województwa małopolskiego. Koordynatorem projektu był Małopolski Instytut Kultury w Krakowie.


BALET

W mijającym sezonie Balet Opery Krakowskiej przygotował spektakle „Dziadka do orzechów” oraz „Kopciuszka”. Zespół dał pokaz swoich możliwości także podczas  specjalnej gali pod hasłem „Révérence” z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca 27 i 28 kwietnia. Z kolei najmłodsi tancerze ze Studia Baletowego prezentowali efekty całorocznej pracy podczas pokazu „Balet to my!”. Ponadto artyści występowali w spektaklach „Carmina burana”, „Orfeusz i Eurydyka” – w tej ostatniej produkcji balet ma swoją szczególnie eksponowaną rolę dzięki choreografii autorstwa Giorgio Madii. Tancerze brali także udział w koncercie „Arie Oper Świata”, wykonując brawurowe „Tańce góralskie” Stanisława Moniuszki.


SPOTKANIA I KONCERTY

Na szczególną uwagę zasługuje koncert „Dialog Mistrzów – Mahler i Strauss”, który odbył się w ramach Letniego Festiwalu w Muzeum Lotnictwa Polskiego i wpisał się w cykl prezentacji liryki wokalnej „Pieśń – Teatr Słowa”, którego inicjatorem i dyrektorem artystycznym jest Katarzyna Oleś-Blacha. Po czterech latach przerwy powrócił także koncert „Wielkie Chóry Wielkich Oper” – tym razem na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

Ponadto Przyjaciele Opery Krakowskiej dwukrotnie gromadzili się na Antresoli naszego teatru w ramach spotkań „Viva Opera...!” - w styczniu podczas  dorocznego spotkania Darczyńców, Sponsorów i Partnerów zostały wręczone nagrody „Vox Opera”. Prestiżowe wyróżnienia otrzymali: Kopalnia Soli „Wieliczka oraz Tauron Dystrybucja S.A. za życzliwość, wsparcie oraz współpracę przy realizacji naszych spektakli i projektów. Marcowa „Viva Opera...!” odbyła się pod znakiem Międzynarodowego Dnia Teatru. Nasi pracownicy zostali uhonorowani państwowymi odznaczeniami.

Koncert sylwestrowy „Walc Embarras, Koncerty noworoczne w Krakowie i Wieliczce, Koncert karnawałowy, Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie, ale także specjalne koncerty: Opera 2008-2018 czy koncert kolędowy „My też pastuszkowie” w Kościele św. Mikołaja obejrzało ponad sześć tysięcy widzów, a frekwencja na nich nie spadła poniżej 100%.


EDUKACJA

W sezonie 2018/2019 zorganizowaliśmy równo pięćdziesiąt wydarzeń o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Warsztaty #OPERA, dofinansowane przez Ministerstwo Edukacji i Dziedzictwa Narodowego, zaoferowały kolejne spotkania z ludźmi teatru, którzy odkrywali przed uczestnikami sekrety operowej kuchni. Widzowie mogli się również dwukrotnie spotkać z artystami w ramach cyklu „Inspiracje” – przed premierą „Cyrulika sewilskiego” z reżyserem Jerzym Stuhrem i kierownikiem muzycznym Tomaszem Tokarczykiem oraz przed premierą „Kandyda” z Michałem Znanieckim. To drugie spotkanie zostało zorganizowane we współpracy z All In UJ.

Przyszłe mamy wzięły udział w zajęciach „Z muzyką od poczęcia”, których pomysłodawcą i główną prowadzącą jest muzykoterapeutka Karolina Gwardzik. 10 października 2018 zajęcia otrzymały wyróżnienie w konkursie „BEZ (PRZE)TARGU” za inspirujące, kreatywne, prospołeczne działania marketingowe.

Z kolei najmłodszych widzów zaprosiliśmy na „Poranki” – spotkania, podczas których dzieci poznają środowisko operowe. W tym roku pokazywaliśmy, jak ubrać się na wizytę w Operze, czym jest plakat i afisz a także odkrywaliśmy tajniki garderoby i kostiumów. Do najmłodszych widzów kierowaliśmy także warsztaty „Na ludową nutę” w ramach programu „Bon Kultury”, poświęcone muzyce ludowej – dzieci poznały w tym roku tańce z Lubelszczyzny, krakowiaka, poloneza oraz tańce śląskie.


SEZON 2018/2019 W LICZBACH

Od września 2018 roku do końca czerwca 2019 roku Opera Krakowska zrealizowała łącznie 109 spektakli. Obejrzało je ok. 65 tysięcy widzów. Odbyło się 15 koncertów gromadzących widownię liczącą ponad 10 tysięcy osób. 50 wydarzeń o charakterze edukacyjnym trafiło do 1650 odbiorców, w większości dzieci i młodzieży.  Łącznie nasz teatr odwiedziło 79 tysięcy widzów. Dziękujemy, że byliście z nami.


Zapraszamy na kolejny sezon. Bilety będą dostępne od 19 sierpnia