A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Podsumowanie sezonu 2019/2020

14.07.2020

Koncertem „Viva Opera…!” („Niech żyje opera…!”) w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego w Krakowie zakończyliśmy 66. sezon artystyczny Opery Krakowskiej.  Był to pierwszy występ naszych Artystów po blisko trzymiesięcznej przerwie spowodowanej epidemią Covid-19 i zarazem jaskółka nadziei, że nadchodzący sezon przebiegnie zgodnie z planem. Tymczasem dokonajmy krótkiego podsumowania.

Premiery

Pierwszą premierą sezonu był spektakl baletowy „Sen nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego w reżyserii oraz z choreografią i światłami autorstwa Giorgio Madii, znanego publiczności naszego teatru z tak udanych przedstawień, jak „Kopciuszek” do muzyki Gioacchina Rossiniego czy baletu-opery „Orfeusz i Eurydyka” Christopha Willibalda Glucka. Katarzyna Gardzina-Kubała pisała na portalu taniecpolska.pl:

Taniec i dramaturgia, choreografia i reżyseria splatają się w tym spektaklu w nierozerwalną całość. "Sen nocy letniej" w Operze Krakowskiej jest przykładem spektaklu totalnego, w którym twórcy, choć posługują się głównie językiem tańca, to z równą uwagą czerpią z innych dziedzin sztuki, dzięki czemu wprowadzają widza w zaczarowany elfi świat. (całość recenzji Katarzyny Gardziny-Kubała)

Drugą premierą było oratorium dramatyczne „Joanna d’Arc na stosie” Artura Honeggera. Dzieło sięga do postaci francuskiej bohaterki narodowej, jej procesu i ostatnich chwil przed spaleniem na stosie. Spektakl reżyserowała Monika Strzępka i był to jej debiut operowy. W rolach głównych wystąpili aktorzy teatru dramatycznego, którym towarzyszyli na scenie soliści-śpiewacy, Balet, Chór i Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka. „Przedstawienie jest sukcesem: nieczęsto na polskiej scenie operowej udaje się osiągnąć tak wyrównany, wysoki poziom i doskonałą współpracę licznego zespołu.”, pisał Bartosz Kamiński na łamach „Ruchu muzycznego”.

Koncerty

Zanim rozpoczął się nowy sezon, publiczność spotkała się z naszymi Artystami podczas corocznej Gali operetkowej w Alei Róż, której współorganizatorem było Krakowskie Biuro Festiwalowe. Tegoroczna gala miała wyjątkowy charakter, bowiem Nowa Huta obchodziła swoje 70-lecie. Połączyliśmy to także z dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki, uzupełniając program o fragmenty jego operowych arcydzieł.

Inaugurowaliśmy sezon również w klimacie „lekkiej muzy”, koncertem „Na rogu Lubicz i Borowickiej”, upamiętniającym 65-lecie debiutu i 35-lecie rocznicy śmierci Iwony Borowickiej – śpiewaczki o unikatowym brzmieniu sopranu lirycznego, gwiazdy krakowskiej operetki. Koncert, którego współorganizatorem było Stowarzyszenie Radosny Senior, odbył się w ramach Letniego Festiwalu Operetkowego im. Iwony Borowickiej. Udział wzięli soliści Opery Krakowskiej i zaprezentowali fragmenty dzieł, w których artystka kreowała swoje niezapomniane role. Anna Woźniakowska pisała na łamach polskamuza.eu: „Gościem specjalnym wieczoru był Franciszek Makuch, jeden z niewielu żyjących partnerów scenicznych Iwony Borowickiej, wciąż pełen werwy i wdzięku i wciąż śpiewający. (…) Była w tym wieczorze nuta nostalgii za czasem, który minął, za śpiewakami którzy rozumieli ducha wiedeńsko-węgierskiej operetki”. Koncert poprzedziło odsłonięcie tablicy pamiątkowej na rogu ulic Długiej i Szlak, gdzie mieszkała Iwona Borowicka. Tablica została ufundowana przez rodzinę Iwony Borowickiej przy udziale Miasta Krakowa, a zaprojektował ją prof. Czesław Dźwigaj, zasłużony wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Wyjątkowym wydarzeniem był koncert charytatywny „Artyści Opery Krakowskiej dla Australii”, z którego cały dochód przeznaczony był na pomoc ofiarom pożarów buszu na tym kontynencie. Wydarzenie było inicjatywą całego naszego Zespołu, podjętą w reakcji na wstrząsające doniesienia medialne z Australii. Wystąpiło trzynastu solistów, którym towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka. W programie znalazły się arcydzieła literatury operowej od Wolfganga Amadeusza Mozarta po Giacomo Pucciniego. Udało się zebrać ponad 26 tysięcy złotych, a w wydarzeniu wziął udział Jay Watkinson – drugi sekretarz ambasady Australii w Polsce

Koncerty sylwestrowe „W pewien piękny wieczór” zabrały melomanów w podróż za Atlantyk, do Stanów Zjednoczonych i gorącej Ameryki Południowej. Wspólnie witaliśmy także Nowy Rok 125 metrów pod ziemią, w Kopalni soli w Wieliczce.

Karnawał zainaugurował Nigel Kennedy, zwany punkowym wiruozem, jeden z najbardziej rozpoznawalnych skrzypków na świecie, którego album z „Czterema porami roku” Antonia Vivaldiego, wydany dla EMI osiągnął zawrotną liczbę 2 milionów sprzedanych egzemplarzy. Koncerty sylwestrowe, Koncert Karnawałowy, specjalny ostatkowy spektakl „Zemsty nietoperza” w ramach stałych koncertów „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie” zgromadziły w naszym teatrze łącznie ponad 4 494 melomanów, a frekwencja na tych koncertach osiągnęła 100%.

Wyjazdy

Tradycją naszego teatru jest prezentowanie sztuki operowej poza murami gmachu przy Lubicz 48. Dlatego już 7 września, mając na uwadze jubileusz urodzin ojca opery narodowej, wystąpiliśmy w Lanckoronie, prezentując "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki. Spektakl, wystawiony na malowniczym rynku, uświetniły występy Bronisława Maja oraz Leszka Mikosa, prezesa Stowarzyszenia „Terra Artis Lanckorona” i zarazem współorganizatora tego wydarzenia. Przedsięwzięcie nie byłoby możliwe gdyby nie wsparcie: Pani Anny Pieczarki, członka Zarządu Województwa Małopolskiego, Pani Adrianny Ponieckiej-Piekutowskiej, koordynatorki Biura Roku Moniuszki, działającego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, wójta Tadeusza Łopaty i jego współpracowników oraz Pani Anny Kani, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lanckoronie.

W tym samym miesiącu gościliśmy na XXIX Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, wystawiając „Don Pasquale” w reżyserii Jerzego Stuhra. Reżyser, ku ogromnej radości Widzów, wystąpił na scenie w roli Notariusza.

Rok Stanisława Moniuszki zwieńczyliśmy, najpierw grając w listopadzie „Halkę” w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej podczas festiwalu „Viva Polonia”, a następnie w Olsztynie wyjazdowym spektaklem „Strasznego dworu”. Nasi artyści 21 i 22 grudnia wspólnie wystąpili z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie pod batutą Piotra Sułkowskiego.

Tuż przed wybuchem pandemii gościliśmy w Małopolskim Centrum Kultury "Sokół" w Nowym Sączu, wystawiając w ramach cyklu "Wieczory Małopolskie" "Barona cygańskiego" Johanna Straussa.

Spotkania

19 października odbyło się pierwsze spotkanie w ramach nowego cyklu „Wieczór autorski” – jego bohaterką była Bożena Zawiślak-Dolny, legendarna wykonawczyni partii Carmen oraz wielu innych znakomitych kreacji. Spotkaniu towarzyszyła promocja dwupłytowego albumu solowego „Essenza”, będącego bogatym przeglądem jej wieloletniej, barwnej muzycznej kariery.

Podczas dorocznego spotkania Darczyńców, Sponsorów i Partnerów na Antresoli naszego teatru przyznaliśmy prestiżowe wyróżnienie VOX OPERA „Dziennikowi Polskiemu” i Firmie Kuluar za nieocenione wsparcie, życzliwość oraz współpracę przy realizacji naszych spektakli i projektów.

W obliczu pandemii działalność artystyczna Opery Krakowskiej częściowo przeniosła się do sieci. Powstały specjalne cykle publikowane na kanale YouTube Opery Krakowskiej: „Muzyka na Wielki Tydzień”, „Playlista osobista”, „Poranki w sieci” i „Interpretacje”. Wyemitowaliśmy także spektakle online: „Loterię na mężów”, jedyną operetkę Karola Szymanowskiego, archiwalne nagranie przedstawienia „Teresica – una pasión”, oraz „Cyganerię” Giacomo Pucciniego. Łączna liczba wyświetleń wyniosła ponad 6000. Współpracowaliśmy także z Filharmonią Krakowską, organizując wspólny konkurs, w którym Paweł Wójtowicz, nasz koncertmistrz oraz jego żona, skrzypaczka Filharmonii, zadawali muzyczne zagadki.

W chwili, gdy zniesiono część ograniczeń epidemicznych, zbudowaliśmy w przestrzeni Galerii Opera wystawę „Zobacz Operę” (była czynna w dniach 21.05-30.06.2020), na którą złożyły się elementy scenografii, rekwizytów i kostiumów z osiemnastu spektakli operowych, operetkowych i baletowych, m.in. z "Toski", "Dziadka do orzechów", "Ariadny na Naxos", "Madama Butterfly". Nie zawiedliśmy się na naszej publiczności, która już w dniu otwarcia wystawy przyszła ją obejrzeć, a następnie regularnie do nas przybywała. Wcześniej w tej przestrzeni odbywała się Body Art Gallery, czyli wystawa fotografii sztuki bodypainting stworzona przez założycielkę i dyrektor artystyczną Art Color Ballet Agnieszkę Glińską.

Wystawa oraz działalność online to nie wszystko, co nasz teatr zorganizował w trudnych warunkach pandemii. Nasze krawcowe wzięły udział w akcji „Maseczki dla krakowskich medyków”. Uszyte w pracowniach maseczki trafiły do krakowskich szpitali, między innymi do Szpitala Uniwersyteckiego, Wojewódzkiego Szpitala Okulistycznego, Szpitala Położniczo-Ginekologicznego "Ujastek", Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego.

Edukacja

W sezonie artystycznym 2019/2020 graliśmy „Muzykę i Magię”, „Ongaku trzy kamienie”, „Pana Tralalińskiego”. Z myślą o najmłodszych odbyło się pięć spotkań z cyklu „Poranki” oraz trzy spotkania „Z muzyką od poczęcia”. Od maja do lipca „Poranki” regularnie odbywały się w sieci na kanale Youtube – trzy odcinki przygotowane przez Annę Adamus wciąż są dostępne, a dotychczas wyświetlono je 3000 razy. W czerwcu przygotowaliśmy specjalne wydanie „Dnia Dziecka z Profesorem Wiolinkiem” w wersji online, w ramach którego Paweł Wójtowicz, twórca tego projektu, zapraszał na wspólne śpiewanie ze Smokiem Operokusem i zrealizował pilotażowy odcinek „Wiolinkowej TV”. Na koniec dnia opublikowaliśmy archiwalne nagranie spektaklu „Profesor Wiolinek i grający Wieloryb”. Oglądało nas blisko 2000 widzów.

Sezon 2019/2020 w liczbach

Od września 2019 roku do końca czerwca 2020 roku. Opera Krakowska wystawiła łącznie 52 spektakle w gmachu przy Lubicz 48, 8 koncertów, 23 spektakle dla dzieci, odbyło się 9 spotkań edukacyjnych na żywo oraz kilkanaście w Internecie. W tym okresie blisko 50 000 widzów odwiedziło nasz teatr, a frekwencja wyniosła ponad 98%.

Sezon zakończył się dla nas miłą informacją - Kapituła Konkursu XIV Teatralnych Nagród im. Jana Kiepury ogłosiła nominacje, z których aż sześć trafiło do naszego teatru, zaś nagrodę specjalną otrzymał Laco Adamik. Nominacje otrzymali: Monika Korybalska (Najlepsza śpiewaczka operowa), Robert Gierlach (Najlepszy śpiewak operowy), Gabriele Togni (Najlepszy tancerz), Tomasz Tokarczyk (Najlepszy dyrygent), Luigi Scoglio (Najlepszy plakat teatralno-muzyczny) oraz w kategorii Najlepszy spektakl – „Cyrulik sewilski”. Wyniki poznamy we wrześniu.

Mamy wielką nadzieję, że następny sezon, w którym czeka nas odłożona w czasie premiera operetki „Orfeusz w piekle” Jacquesa Offenbacha w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego przebiegnie bez zakłóceń. Tęsknimy za naszymi Widzami i czekamy na spotkania z nimi w gmachu przy Lubicz 48 i poza nim.

Bilety na spektakle w nadchodzącym sezonie będą dostępne już od 17 sierpnia!