A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Podziemna magia muzyki, czyli koncerty noworoczne w Wieliczce

Tradycyjnie początkiem stycznia w teatrach operowych, filharmoniach i salach koncertowych na całym świecie odbywają się liczne koncerty noworoczne. Najsłynniejszy jest w Wiedniu, ale jeden z najciekawszych w Wieliczce, gdzie Zespół Opery Krakowskiej od wielu lat wita Nowy Rok… 125 metrów pod ziemią.

W miniony weekend (5 i 6 stycznia) malownicza przestrzeń Komory Warszawa Kopalni Soli „Wieliczka” wypełniła się po brzegi – w dwóch noworocznych koncertach, których organizatorem była Kopalnia, wzięło udział blisko tysiąc sześćset Widzów. Fenomen koncertów noworocznych, które w tym roku osiągnęły rekordową frekwencję, tłumaczy Zbigniew Zarębski, prezes zarządu Kopalni – chodzi o uczucia, które pojawiają się przy pięknej muzyce, a niemal wszystkie są tu poruszone.

Sprawcami tych silnych emocji w sobotni oraz niedzielny wieczór była piątka solistów Opery, doskonale znanych krakowskiej publiczności — Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek oraz Adam Sobierajski, a także artyści Baletu i Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka.

Wyjątkowo różnorodny program zdominowała operetka – zabrzmiały między innymi fragmenty nieczęsto grywanej „Loterii na mężów” Karola Szymanowskiego, „Ptasznika z Tyrolu” Karla Zellera, „Wesołej wdówki” Franza Lehára, „Zemsty nietoperza” i „Barona cygańskiego” Johanna Straussa. Nie zabrakło też pieśni neapolitańskich oraz muzyki filmowej – artyści wkraczali na scenę przy dźwiękach bodaj najsłynniejszego polskiego poloneza autorstwa Wojciecha Kilara. 

– Staramy się, aby każdorazowo ten program wyglądał inaczej, ale nie może zabraknąć Straussa, operetki i muzyki włoskiej, a także piosenek, które publiczność uwielbia i które śpiewa razem z nami – mówił dla TVP Kraków Tomasz Tokarczyk, autor programu. Niezwykłą atmosferę koncertów, oprócz magicznego miejsca, tworzy także konferansjer, którym w tym roku była wieloletnia artystka baletu Opery Krakowskiej Katarzyna Sanocka, obecnie związana z TVP Kultura, gdzie prowadzi między innymi program „Studio Kultura Rozmowy”. 

Sądząc po temperaturze oklasków i bisach, koncerty noworoczne w Wieliczce mają tylko jedną wadę – na kolejne trzeba będzie czekać cały rok!