A A A
normalny kontrast | duży kontrast
Pan Tralaliński

Terminy

05.12.2020
godzina: 17:00
scena: Scena Kameralna
czas trwania: 1 godz. 10 min
06.12.2020
godzina: 17:00
scena: Scena Kameralna
czas trwania: 1 godz. 10 min

Pan Tralaliński


Realizatorzy:

Kierownik artystyczny: Katarzyna Oleś-Blacha
Reżyseria: Anna Popiel
Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr 


Obsada:

PAN TRALALIŃSKI | Michał Kutnik
ŻONA | Karin Wiktor-Kałucka
PIESEK | Krzysztof  Kozarek
KOTEK | Kamila Mędrek-Żurek
CIOTKA | Magdalena Barylak
Dzieci: Gabriela Kutnik, Piotr Kutnik

Zespół Smyczkowy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. I. J. Paderewskiego w Krakowie
Przygotowanie: Paweł Wójtowicz

Fortepian: Kristina Kutnik

„Pan Tralaliński” to spektakl  adresowany do dzieci w wielu 6-10 lat, będący połączeniem muzyki wybitnych polskich kompozytorów i poezji napisanej specjalnie dla najmłodszych.

Podczas przedstawienia prezentowane są m.in. wybrane pieśni z „Abecadła” Witolda Lutosławskiego, które kompozytor nazywał piosenkami dziecinnymi i opatrzył adnotacją: „do wykonywania dla dzieci i przez dzieci”. Muzykolog Mieczysław Tomaszewski pisał o nich: „Jest w nich prostota osiągnięta przez koncentrację, nierezygnowanie ze środków, użycie bogatego ich zespołu, ale aluzyjne, liczące na wrażliwość i inteligencję słuchacza”. 

Artyści wykonują także: balladę „Dziad i baba” Stanisława Moniuszki, która powstała do tekstu Józefa Ignacego Kraszewskiego, „Pięć piosenek dla dzieci” do słów Józefa Czechowicza - jedyny utwór Tadeusza Bairda, będący owocem połączenia muzyki z poezją dla dzieci, czy kilka tytułów z „Rymów dziecięcych” Karola Szymanowskiego, a które kompozytor napisał do wierszy Kazimiery Iłłakowiczówny. Choć są to pieśni dla dzieci, utwory te, ze względu na wysoki poziom artystyczny, znajdowały się w repertuarze najwybitniejszych śpiewaczek. 


Artykuły:

(...) Pierwszą bohaterką, która dyskretnie i po cichu pojawia się na scenie jest... Myszka Tralaliszka (Marta Mołodyńska-Wheeler), która zajmuje miejsce przy fortepianie, niemalże w kątku, ciemnym tralalątku. Mimo, że postaci Myszki nie widzimy podczas spektaklu zbyt dobrze, jej obecność odgrywa istotną rolę i jest absolutnie niezbędna, bowiem spod jej palców wypływają fantastyczne melodie wspaniałych kompozytorów. Zaś tytułowy Pan Taraliński grany przez Michała Kutnika to osoba bardzo charyzmatyczna. Ubrany w gustowny szlafrok, który zdobią czarne nutki, za pomocą swej magicznej różdżki – batuty, wprowadza nas do muzycznej krainy. Jest tam jego żona Tralalona – w tej roli wybitna sopranistka Karin Wiktor-Kałucka, oraz córka i synek (Gabriela Kutnik, Piotr Kutnik). Nie zabrakło też pieska, który wprowadza do przedstawienia dużo humoru i nieskrępowanej zabawy, zwłaszcza kiedy śpiewa „Chochlika” (tekst Antoni Edward Odyniec, muzyka Stanisław Moniuszko). (...) W rolę Tralaeska wcielił się tenor Krzysztof Kozarek. Jest też i kotek, który cały czas broi i goni za myszką komputerową (sic!). W tej roli Agata Widera-Burda. No i ciotka, za sprawą której publiczność śmiała się najwięcej - Magdalena Barylak.

Wielkie serce i zapewne ciężką pracę włożyły w ten spektakl również dziecięcy soliści Gabriela Kutnik i Piotr Kutnik. Ogromny talent i zaangażowanie młodych aktorów zaowocowało wspaniałym występem. Rodzeństwo nie tylko śpiewało, ale również grało na trąbce a nawet wcieliło się w tytułowych "dziada i babę" z utworu do słów Ignacego Kraszewskiego i muzyki Stanisława Moniuszki. Podczas tego godzinnego spektaklu na scenie podziwiać można było również Zespół Smyczkowy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej. Polecamy wszystkim!

Portal Rodzinny Kraków, czerwiec 2018