A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Kandyd

Terminy

Kandyd

Kompozytor: Leonard Bernstein

Muzyka: Leonard Bernstein  
Libretto na podstawie książki Hugh Wheelera inspirowanej powieścią Voltaira
Słowa piosenek: Richard Wilbur 
Dodatkowe słowa piosenek: Stephen Sondheim, John La Touche, Lillian Hellman, Dorothy Parker oraz Leonard Bernstein 
Orkiestracja: Leonard Bernstein i Hershy Kay 
Adaptacja muzyczna i dodatkowa orkiestracja: John Mauceri

Realizatorzy:

Reżyseria, kostiumy, reżyseria światła: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Sławomir Chrzanowski
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Jarosław Staniek
Przygotowanie chóru:Jacek Mentel

Asystentki reżysera: Anita Maszczyk, Dagmar Bilińska-Korban
Asystentka kostiumografa: Joanna Medyńska
Asystentka scenografa: Grażyna Maślankowska
Asystent dyrygenta: Joachim Kołpanowicz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
Suflerki: Dorota Sawka, Maria Mitkowska

Obsada:

KANDYD | Łukasz Gaj, Wojciech Sokolnicki, Jarosław Bielecki
KUNEGUNDA | Katarzyna Oleś-Blacha, Joanna Moskowicz
PANGLOSS | Adam Szerszeń, Mariusz Godlewski
OLD LADY | Małgorzata Walewska, Olga Maroszek
MAKSYMILIAN | Bartłomiej Misiuda, Hubert Zapiór
KAPITAN | Bartłomiej Misiuda, Stanisław Olejniczak
PAQUETTE | Monika Korybalska, Paula Maciołek
GUBERNATOR | Krzysztof Kozarek, Janusz Ratajczak
MARCIN | Stanisław Olejniczak
VANDERDENDUR, RAGOTSKI | Vasyl Grokholskyi 
INKWIZYTOR 1, SUŁTAN, CHARLES EDWARD, CROOK | Jarosław Bielecki, Krzysztof Kozarek
INKWIZYTOR 2, HERMAN AUGUSTUS | Michał Kutnik, Stanisław Olejniczak
INKWIZYTOR 3, CAR IWAN | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
ALCHEMIK, KRÓL STANISŁAW | Franciszek Makuch, Rafał Pawłowski
WOLTER | Bronisław Maj, Sławomir Mokrzycki, Krzysztof Piasecki

CHÓR, BALET i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ

08.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

09.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

11.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

14.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

15.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

16.06.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

„Kandyd” (1956-88) obok „West Side Story” (1957) należy do najpopularniejszych utworów, napisanych dla teatru muzycznego przez Leonarda Bernsteina, postaci  niezwykłej i  wszechstronnej w świecie muzyki. Był  twórcą symfonii, utworów religijnych, musicali a nawet piosenek, a ponadto jednym z największych dyrygentów ostatniego stulecia i dyrektorem najbardziej renomowanych orkiestr symfonicznych.

Operetka, jak nazwał „Kandyda” sam kompozytor, opiera się na sławnej powiastce filozoficznej Woltera (1759). Wersja premierowa, Broadway’owska „Kandyda” nie zachwyciła publiczności ani pastiszowo-eklektyczną formą muzyczną, ani skomplikowanym, erudycyjnym librettem. Toteż  kolejne wystawienia utworu Bernsteina przynosiły nowe, poprawione lub przerobione wersje aż do momentu, gdy po 32 latach od premiery sam kompozytor dał się namówić do nowego opracowania dzieła dla Szkockiej Opery w Glasgow, które do dziś uchodzi za ostateczne. W warstwie muzycznej Bernstein bawi się konwencjami europejskiej operetki, tworzy urodziwe melodie, przede wszystkim zachowuje wdzięk, dowcip, ironię, satyrę i sarkazm, wyprowadzone z wolterowskiego arcydzieła. W warstwie treściowej jego „Kandyd”  ocala uniwersalną myśl oświeceniowego utworu, zawartą w słowach „trzeba uprawiać nasz ogródek” godząc bohaterów, po wielu przygodach i doświadczeniach, z losem i życiem, które nie jest ani dobre, ani złe i za które każdy powinien wziąć odpowiedzialność. 

„Kandyd” to szósta po „Don Giovannim”, „Eugeniuszu Onieginie”, „Miłości do trzech pomarańczy”, „Królu Rogerze” i „Opowieściach Hoffmanna” realizacja Michała Znanieckiego w Operze Krakowskiej. Muzycznie premierę przygotowuje Sławomir Chrzanowski, dyrygent o bogatym dorobku, mający w biografii  koncerty w sławnej Cornegie Hall w Nowym Jorku czy współpracę z Chicago Philharmonic. W obsadzie m.in. Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Małgorzata Walewska, Mariusz Godlewski, Adam Szerszeń czy najmłodsze  pokolenie solistów naszej sceny — Paula Maciołek i Jarosław Bielecki.