A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Terminy

08.12.2019
godzina: 18:30
scena: Duża Scena
04.04.2020
godzina: 18:30
scena: Duża Scena
kup bilet
05.04.2020
godzina: 18:30
scena: Duża Scena
kup bilet

Joanna d'Arc
na stosie

Kompozytor: Arthur Honegger


Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria:Monika Strzępka
Scenografia: Arek Ślesiński
Kostiumy: Julia Kornacka
Choreografia i ruch sceniczny: Dominika Knapik
Tłumaczenie libretta: Dorota Sawka
Opracowanie tekstów dramatycznych: Paweł Demirski
Projekcja/multimedia: Jakub Lech
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza, Beata Kluza

Asystentka reżysera: Agnieszka Sztencel
Współpraca muzyczna: Joachim Kołpanowicz
Asystentka choreografa: Gabriela Kubacka
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Dagmar Bilińska-Korban
Suflerzy: Dorota Sawka, Maria Mitkowska


Obsada:

MADONNA | Katarzyna Oleś-Blacha (6.12), Agnieszka Kuk (7, 8.12)
MAŁGORZATA | Iwona Socha (8.12), Paula Maciołek (6, 7.12)
KATARZYNA | Monika Ledzion-Porczyńska (6.12), Barbara Bagińska (7, 8.12)
PORCUS (głos) | Jarosław Bielecki (6, 7.12), Łukasz Gaj (6, 8.12)
HEROLD (głos) | Sebastian Marszałowicz (7.12), Wołodymyr Pańkiw (6, 8.12)
JOANNA D’ARC (rola mówiona) | Marianna Linde 
BRAT DOMINIK (rola mówiona) | Krzysztof Zawadzki
PANI OD WINA (rola mówiona) | Małgorzata Zawadzka
HEURTEBISE (rola mówiona) | Ana Nowicka
Ze specjalnym udziałem Elżbiety Karkoszki
JOANNA D’ARC DZIECKO | Maja Affeltowicz

CHÓR, CHÓR DZIECIĘCY, BALET i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Utwór sięga do postaci Joanny d’Arc, bohaterki narodowej Francji, jej procesu i przygotowań do spalenia na stosie. Libretto, napisane przez poetę i dramaturga Paula Claudela ujmuje Joannę u końca jej misji, gdy patrzy ona na swoje życie z perspektywy oczekiwania na egzekucję.

„Joanna d’Arc na stosie” to najsłynniejsze dzieło teatralne szwajcarskiego kompozytora Artura Honeggera (1892-1955),  twórcy symfonii i koncertów, ale także muzyki filmowej i baletowej, autora sławnego „Pacific 231”, oddającego dźwięk jadącej lokomotywy. Kompozytor nazwał utwór oratorium dramatycznym. Partie orkiestrowe przeplatają się z partiami mówionymi, należącymi do protagonistów – Joanny i Brata Dominika, przygotowującego ją do śmierci. Rolę tytułowej bohaterki kreowały takie sławy jak Ida Rubinstein, dla której, z jej inicjatywy, utwór został napisany (prapremiera w 1938, Bazylea) czy Ingrid Bergman (Teatr San Carlo w Neapolu, 1953).  Uważa się, że do sukcesu utworu przyczyniła się klarowna, zwięzła, poruszająca narracja (ok. 75 min) oraz niezwykle emocjonalna  muzyka, która „podnieca wyobraźnię prostymi i silnie oddziałowującymi obrazami, gdzie przystępność nie popada nigdy w łatwiznę…” (P. Kamiński).