A A A
normalny kontrast | duży kontrast
Orfeusz w piekle

Terminy

29.03.2020
godzina: 18:30
scena: Duża Scena
31.03.2020
godzina: 18:30
scena: Duża Scena

Orfeusz w piekle

Kompozytor: Jacques Offenbach

Operetka w dwóch aktach (wersja mieszana 1858/1874, oprac. krytyczne: Jean-Christophe Keck)
Libretto: Ludovic Halévy i Hector Crémieux
Przekład libretta na język polski: Jerzy Merunowicz, Andrzej Ozga (teksty partii śpiewanych) oprac. Wojciech Kępczyński

Prapremiera: 21.10.1858, Bouffes Parisiens, Paryż
Premiera polska: 19.02.1862, Warszawa

Premiera w Operze Krakowskiej: 27.03.2020 


Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Choreografia: Violetta Suska
Projekcja: Małgorzata Zwolińska
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel

Asystent reżysera: Anna Popiel
Współpraca muzyczna: Adam Mokrus
Asystenci choreografa: Wioletta Maciejewska, Alesia Smyrnova
Inspicjent: Mateusz Makselon, Dagmar Bilińska-Korban
Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska


Obsada:

ORFEUSZ |  Jarosław Bielecki, Dominik Sutowicz
EURYDYKA | Katarzyna Oleś-Blacha, Karolina Wieczorek
ARYSTEUSZ-PLUTON | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski, Łukasz Gaj
JOWISZ | Przemysław Rezner, Grzegorz Szostak
OPINIA PUBLICZNA | Anna Lubańska, Elwira Janasik
JOHN STYX | Janusz Ratajczak, Michał Kutnik, Krzysztof Kozarek
CUPIDON | Paula Maciołek, Zuzanna Caban
MERKURY | Adrian Domarecki, Łukasz Ratajczak
DIANA | Agnieszka Kuk, Iwona Socha
JUNONA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Karin Wiktor-Kałucka
WENUS | Monika Korybalska, Ewa Menaszek
MINERWA | Magdalena Barylak, Marta Abako
MARS | Sebastian Marszałowicz, Jacek Ozimkowski

CHÓR, BALET i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Operetka, w której Offenbach, król gatunku, sparodiował mit o Orfeuszu i Eurydyce, łamiąc dotychczasową tradycję ujęcia tematu. W repertuarze Opery Krakowskiej znajduje się najsłynniejsze z dzieł operowych o  wielkim uczuciu Orfeusza do zmarłej żony – „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka. U Offenbacha małżonkowie są znudzeni sobą, szukając podniet „na boku”, w co ingerują bogowie Olimpu. Tak wywrócony na opak mit posłużył kompozytorowi do żartów z bezkarnego nadużywania władzy, jakiej dopuszczały się elity, wszechobecnej hipokryzji, podwójnej moralności i oszukiwania opinii publicznej. W Paryżu rozległy się krzyki oburzenia na temat  profanacji starożytności i zniewagi cesarskiego majestatu, ale inteligentna publiczność bawiła się świetnie. Wkrótce „Orfeusz w piekle” zrobił zawrotną, międzynarodową karierę, bo czyż kpina z rządzących nie jest balsamem na złość i bezradność? I czy nie warto pośmiać się czasem z samych siebie? Muzyka skrzy się humorem, zachwyca pomysłowością, dowcipem. Wśród niezapomnianych fragmentów największy rozgłos  zdobył „piekielny galop” z II aktu, zwany kankanem.

Spektakl przygotowuje kierownik muzyczny Opery Tomasz Tokarczyk oraz Włodzimierz Nurkowski, znany z tak udanych realizacji na naszej scenie, jak choćby ostatnie:  Gianni Schicchi / Pajace, Turek we Włoszech czy Ariadna na Naxos. Partneruje mu niezmiennie od strony wizualnej scenograf i autorka kostiumów Anna Sekuła.