A A A
normalny kontrast | duży kontrast
Carmina Burana
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 10 min

Przez jednych nazywane kantatami scenicznymi, innych oratorium, Carmina Burana oparte są na świeckich pieśniach średniowiecznych, odnalezionych w 1803 r. w bawarskim opactwie Benediktbeuren. Carl Orff wybrał z tego obszernego zbioru tekstów, stworzonych przez wagabundów, studentów i wędrownych kleryków, 24 pieśni i ułożył je w rodzaj libretta. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się wiosnę, druga jest pochwałą Bachusa, trzecia mówi o rozkoszach miłości. Mottem całego utworu jest apoteoza życia i afirmacja świata. Tylko zgoda na porządek i ład panujący w makrokosmosie pozwoli człowiekowi zachować czystość duszy i żyć zgodnie z naturą.

Dziadek do orzechów
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 50 min

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o „Dziadku do Orzechów i Królu Myszy” napisał w 1816 r. niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego „Śpiącej królewny”, także w układzie sławnego choreografa. Premiera „Dziadka” odbyła się w 1892 r.

Emocje
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz.

Spektakl baletowy „Emocje” powraca na  scenę Opery Krakowskiej w nowej odsłonie. „Emocje 2017” przygotowali: Violetta Suska, autorka  blisko 100 choreografii do spektakli baletowych, musicali, oper i koncertów oraz Eduard Bablidze, tancerz i choreograf gruzińskiego pochodzenia, od lat związany z Polską. Był pierwszym solistą  Narodowego Teatru Opery i Baletu w Tbilisi, potem solistą w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bałtyckiej, współpracował z Polskim Baletem Narodowym jako tancerz i choreograf.

„Emocje 2017” to dalszy ciąg wypowiedzi w formie baletowej na temat relacji z innymi ludźmi i związanych z nimi uczuć, wypełniających nasze życie. Tańczy Balet Opery Krakowskiej.

Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017. 

Kopciuszek
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
1 godz. 20 min

Baletowa wersja znanej baśni o Kopciuszku, dwóch złośliwych siostrach i okrutnej macosze. Jej twórcą jest wybitny choreograf pochodzący z Mediolanu Giorgio Madia. Solista Baletu Béjarta i San Francisco Ballet dziś tworzy własne przedstawienia na scenach muzycznych Wiednia i Berlina. Kopciuszek w jego interpretacji został wzbogacony o nowe znaczenia przy zachowaniu uniwersalnego sensu przypowieści. Łączy w sobie subtelny liryzm z ironią i poczuciem humoru, wyróżnia się oryginalnym językiem choreografii, zaskakuje widowiskowością. Warstwę muzyczną spektaklu stanowią fragmenty utworów operowych i kameralnych G. Rossiniego. To wzruszające i pełne humoru przedstawienie adresowane jest zarówno dla młodych jak i dorosłych widzów.

Orfeusz i Eurydyka
najbliższy spektakl
brak informacji o datach
2 godz.

Orfeusz i Eurydyka

Christoph Willibald Gluck
O spektaklu

Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze...

"Orfeusz i Eurydyka" to trzydziesta spośród 107 oper, pozostawionych przez Christopha Willibalda Gucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora, kapelmistrza na dworze cesarskim w Wiedniu, twórcy odnoszącego również tryumfy w Paryżu i uznawanego za reformatora opery.
Giorgio Madia, z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, autor inscenizacji "Kopciuszka" w Operze Krakowskiej przed kilku laty, przygotował "Orfeusza i Eurydykę" (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla Opery Krakowskiej. Jest to spektakl operowy i baletowy zarazem. Każda z postaci opery ma swój odpowiednik w postaci na planie baletowym.

Sen nocy letniej
najbliższy spektakl
26.10.2019, godz: 18:30

Sen nocy letniej

Felix Mendelssohn-Bartholdy
O spektaklu

Twórczość Szekspira była niejednokrotnie źródłem inspiracji kompozytorów. Snem nocy letniej zachwycił się 17-letni Mendelssohn do tego stopnia, iż stworzył swoją sławną Uwerturę koncertową do szekspirowskiej komedii, a kilkanaście lat później, na zamówienie króla pruskiego, muzykę do całego dzieła, w tym tak rozpoznawalne  części jak Scherzo czy Marsz weselny. Melodyjna, lekka, liryczna, romantycznie nastrojowa, z mocno zaznaczoną fantastyką muzyka Mendelssohna stała się z kolei natchnieniem dla choreografów.  „Sen nocy letniej” miał wiele wersji baletowych, ich twórcami byli tak sławni jak: M. Petipa, M. Fokin czy G. Balanchine. W Polsce mogliśmy zobaczyć balet Johna Neumeiera, stworzony dla Staatsoper w Hamburgu (1977), który wystawił w 2013 r. Polski Balet Narodowy.